Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Virtuell ölprovning ersätter ölfestival

Arrangören Robert Andersson, till höger i bild, tar hjälp av Peter M Eronson, under den virtuella ölfestivalen. Paret har tillsammans bland annat skrivit en prisbelönt bok om öl.Foto: Privat
Växjö Ölfestival brukar ha över tusen besökare. Nu får de njuta av ölen hemifrån i stället.Foto: Privat
Den virtuella ölfestivalen flyttar nu tillfälligt över på YouTube-kanalen ”Prova öl”.Foto: Privat

Nöden brukar vara uppfinningarnas moder.

Så är det definitivt i småländska Växjö.

När folk hindrades från att besöka stadens ölfestival – bestämde arrangören Robert Andersson sig för att ordna virtuell ölprovning. 

Växjö Ölfestival är inne på sjunde året. Det är ett populärt arrangemang som brukar dra 1 200 besökare.

De möter ölbryggeriernas representanter och ges möjligheten att säga hej till nya bekantskaper på ölhimlen.

Men i år insåg arrangören Robert Andersson att det såg kärvt ut redan från start.

– Coronaviruset har förändrat spelplanen för de flesta, konstaterar han.

Men att bara ge upp fanns liksom inte på kartan. Det var då tanken på en virtuell ölprovning uppstod. Lördagen den 18 april klockan 18 är startpunkten. Sändningen sker direkt från Kök 11 i Växjö.

En av de första

– Jag vet inte om det blir landets första, men i vart fall en av de första. Det känns festligt att prova något nytt och det verkar som att många hänger på.

Tanken är ölfestivalen görs om till ett specialarrangemang där sex stycken leverantörer möter upp och presenterar olika ölsorter. Det blir även sidoarrangemang.

Allt görs i direktsändning via Youtube och Facebook.

– Meningen är att våra gäster ska sitta hemma i tv-soffan och lyssna och sedan provsmaka samma typ av öl, säger Robert Andersson.

De virtuella besökarna ska både kunna lämna kommentarer och få svar tillbaka.

Ölen det gäller får deltagarna dock själva gå till Systembolaget och köpa. För ändamålet har Robert Andersson skrivit ihop en särskild inköpslista som lagts ut på Facebook. Paketet kostar 350 kronor och är lämpligt att dela på tre personer.

Köper på bolaget

– Jag råder folk att fixa inköpet i god tid, eftersom det är produkter från Systembolagets beställningssortiment.

På plats finns Remmarlöv Gårdsbryggeri, Ryssby Bryggeri, Brygghus 19, Kvarnagårdens Bryggeri, Hyllie Bryggeri och Ängöl.

– Vi tar in 20 personer som en publik, mest för att skapa en trevlig stämning. I övrigt sitter folk hemma och provar ölen. 

Hur många kommer att delta i detta?

– Ingen aning. Men blir det några hundra är jag glad, säger Robert Andersson.

Enligt honom är fortfarande IPA, India pale ale-ölen, stor, närmast odödlig. Men det finns varianter, New England IPA börjar många få upp intresset för.

Därtill har gammal klassisk lager börjat hitta tillbaka till öldrickarna igen.

Om coronaviruset har gett sig i väg i höst anordnas istället den riktiga festivalen 4-5 september.