Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vilma, 2, blev akut sjuk av Happy Meal

På sjukhuset konstaterades att Vilma Eklund, 2, fått en anafylaktisk chock – en allergireaktion som är livshotande.Foto: Privat
Trots att Malin Eklund berättade för personalen att hennes dotter är allergisk mot ägg och mjölkprotein, fick Vilma i sig något av ämnena i maten som fanns i hennes Happy meal.Foto: Privat
Malin Eklund är arg och besviken över det bemötande hon fått av McDonalds efter att dottern Vilma drabbats av en allergisk reaktion efter ett besök på restaurangen.Foto: Privat

Vilma Eklund, 2, fick en svår allergisk reaktion efter att ha ätit ett Happy meal på McDonald's i Halmstad – trots att hennes mamma Malin Eklund, 35, sagt till i kassan att dottern är extremt allergisk.

– Det är nog det värsta jag varit med om, säger Malin Eklund om upplevelsen.

Malin Eklund är nu besviken och arg över bemötandet hon fått från hamburgerkedjan.

Det var i mitten av juli som Malin Eklund, från Munkedal norr om Uddevalla, och hennes familj hyrt ett hus i Halmstad tillsammans med några vänner. En av dagarna gick de alla ner på stan för att äta lunch. Dottern Vilma Eklund, 2, fick ett Happy meal från McDonald's. Malin säger att hon förklarade för personalen att hennes dotter är allergisk mot både ägg och mjölkprotein.

– Hon fick pommes frites, hamburgare och äppeljuice. När hon hade ätit färdigt somnade hon nästan direkt i vagnen, säger Malin.

Efter ungefär 20 minuter vaknade Vilma.

– Hon var helt hysterisk. Hon grät okontrollerat och jag fick ingen kontakt med henne. Jag trodde först att hon hade drömt något, men efter en stund tog jag ut nappen och såg att hon hade blåsor på läpparna och i munnen.

Ilfart till akuten

Malin Eklund förstod direkt att dottern fått en allergisk reaktion av den mat hon just ätit.

– Min man sprang över till apoteket med henne för att köpa allergimedicin. Men där inne höll hon på att tuppa av.

Malin och hennes man bestämde sig genast för att köra in till sjukhuset i Halmstad, som ligger bara några minuter från centrum. Väl inne på akuten gick allting mycket snabbt. Vilma fick komma in i ett undersökningsrum direkt där flera läkare och sjuksköterskor tog hand om henne.

– De sprutade in adrenalin rätt in i blodet. Hon hade över 200 i puls i över en halvtimme innan adrenalinet verkade. Det var fruktansvärt. Vi hade fullständig panik.

Skrev till Mc Donalds

Vilma hade fått en anafylaktisk chock, en allergireaktion som är livshotande. Tack vare den snabba insatsen från sjukvården gick allt bra och efter ett dygn fick Vilma och familjen åka hem. Malin Eklund skrev kort därefter till McDonald's och krävde en förklaring till hur det här kunde hända.

– Jag ville ge dem en chans att ändra sina rutiner så att det här aldrig händer någon annan, säger hon.

Efter ett tag fick hon svar.

– De skrev bara att "om du vill kan vi skicka innehållsförteckningen på våra produkter till dig". Jag svarade att jag vet vad produkterna innehåller och att det Vilma fick ska hon kunna äta.

"Inte ens en ursäkt"

Malin Eklund har också varit i kontakt med företagets försäkringsbolag, som ville veta om Malin sparat kvittot från restaurangbesöket och om hon kom ihåg vad killen hon beställde ifrån hette.

– Sen frågade hon om jag hade kvar produkten. Jag sa att du måste skoja – ska jag på allvar spara en hamburgare ifall det skulle hända min dotter något? Då sa hon att man i så fall hade kunnat göra tester på hamburgaren för att få bevis på att det verkligen var något fel.

I måndags fick Malin slutligen ett brev från försäkringsbolaget, där det står att de inte anser att McDonald's gjort något fel. Malin Eklund är långt ifrån nöjd med hur företaget hanterat det inträffade.

– Jag har inte ens fått en ursäkt från dem. Det känns inte som om de tar mig på allvar.

"Har tydliga rutiner"

Patric Jernberg är driftschef för McDonald's restauranger i Halmstad och Mellbystrand. Han beklagar det inträffade.

– Jag är själv förälder och förstår att man känner rädsla om något händer ens barn. Vi har rutiner kring specialbeställningar som är väldigt tydliga.

Han säger det har skett ett missförstånd mellan personalen och Malin Eklund.

– I det här fallet har det blivit ett missförstånd redan vid beställningen. Vår personal har inte uppfattat det som en specialbeställning, utan snarare att man ville ha en hamburgare utan ost. Vilken hon också fick, men den hade inte behandlats som man kanske vill om man är allergiker. Vi har inte slagit in det som en specialbeställning. Det är oerhört tragiskt att det har blivit fel.

"Vi har misslyckats"

Hade personalen uppfattat att det rörde sig om en specialbeställning, hade hanteringen sett annorlunda ut, säger Patric Jernberg.

– När vi lägger en specialbeställning skickas den informationen till köket. Om gästen uttrycker något vi inte klarar av att slå in, uppmanar vi kökspersonalen att prata direkt med kassapersonalen. Så ser rutinen ut, men då måste den informationen gå fram och där har vi misslyckats. Det är olyckligt om hon känner att vi på restaurangen inte tagit henne på allvar, för det gör vi verkligen.

 

Följ Kvällsposten på Facebook, Twitter och Instagram för de senaste sydsvenska nyheterna.