Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Varnar för ny bluff
– mitt i julhandeln

Bluffmailet som har skickats ut.

Varning för nya presentkortsbluffen.

I bluffmejl lockar företaget med belöning på 10 000 kronor genom att delta i en kort undersökning.

Nu uppmanas de som är osäkra att ta kontakt med sin butik.

– Just nu har vi ingen sådan aktivitet som rullar, säger Jessica Wallin, pressinformatör på Elgiganten.

"Gratulerar! Du är nominerad som en möjlig mottagare av 10 000 kronor...". Så inleds texten i ett av de nya bluffmejlen som skickas ut alldeles lagom till julhandeln.

I mejlen erbjuds en möjlighet att delta i en undersökning, som tar 30 sekunder. Därefter lottas ett presentkort på 10 000 kronor "hos din favoritbutik" ut. Butikerna som det lockas med är Mediamarkt, Siba och Elgiganten.

– Ibland köper företag upp presentkort och lottar ut dem i tävlingar, men då framgår det med tydlighet vem som står bakom tävlingen, säger Jessica Wallin.

Ingen tävling just nu

I bluffmejlet nämns "Web Panel team" som de som står bakom tävlingen. Men att de skulle ha något att göra med Elgiganten slår Jessica Wallin bort.

– När vi går ut med en tävling är vi väldigt tydliga med att det är vi som står som arrangörer eller att företaget som jobbar med oss är tydliga med att de gör det. Och just nu har vi ingen aktivitet som rullar.

När det gäller att skilja på bluffmejlen och de riktiga tävlingarna uppmanar Jessica Wallin att gå på känsla och inte svälja allt.

– Det är jättesvårt för oss att gå ut med när det är bluff, eftersom vi inte vet om allt. Men ofta går det bra att gå på magkänslan, säger hon.

"Ta kontakt med oss"

Om någon är osäker på om elektronikkedjorna vet någonting om eller står bakom "tävlingarna", uppmanar Jessica Wallin kunden att ta kontakt med sin butik.

– Ofta är det svårt för kunderna att veta om vad som är äkta och inte. Därför är det bättre att ta kontakt med oss när man är osäker, säger hon.