Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Världens äldsta nöjesfält har öppnat igen

Längst fram sitter Carl och Erik. I andra raden skrattar Jens Peder och Hulda i fartvinden. Foto: Christer Wahlgren
KLAMPENBORG. Bromsmannen fick kicken.
Samtidigt har den gamla berg- och dalbanan i trä fått 140 000 nya spikar.
Annars är det mesta är sig likt nu när Danmarks näst största turistattraktion har öppnat för säsongen.

FAKTA

FAKTA Bakken i siffror



INVIGDES: 1583.
ATTRAKTIONER: 40, varav berg- och dalbana i trä som invigdes 16 maj 1932 är mest känd. Banan är 852 meter lång och 22 meter hög.
Den når en hastighet på 75 km/h.
HITTA: Ta från Örestad S-tåget till Klampenborg station.
PRISER: Åkband mellan 199 och 219 danska kronor.
INTRÄDE: Gratis.
ANTAL BESÖKARE/ÅR: 2,5 miljoner. Bara Tivoli har fler med 4,1 miljoner.
TROLLERI: Trollkarlen Pjerrot fyller 210 år.

Världens äldsta nöjesfält Dyrehavsbakken, Bakken i folkmun, lockar varje år en kvarts miljon svenskar.
- Det stämmer, och trots dåliga tider så fortsätter svenskarna att i ungefär samma utsträckning som tidigare besöka oss, säger direktör Nils-Erik Winther som har räknat ut att var tionde besökare kommer från just Sverige.
- Andra parker lockar folk från hela världen men till oss kommer danskar och svenskar och inga andra.

Lika mycket värt

Därför satsar man på broderfolket. I fjol satte man ett likhetstecken mellan den dyra danska kronan och den svenska under några dagar. En svensk krona var lika mycket värd som en svensk.
- Det blev en mycket stor succé så vi fortsätter med det. De tre kommande fredagarna är svenska pengar precis lika mycket värda som danska här på Bakken.

Firar 6 juni med allsång

Man firar också den svenska nationaldagen med allsångskväll. Visserligen leds den av Johnny Reimer, en dansk motsvarighet till vår Lasse Berghagen, men han kompas av skåningen Mikael Neumann.
- En annan svenskdag infaller 15 augusti då vi tillsammans med tio andra turistanläggningar ordnar en slags tipsrunda där man kan vinna resor och andra fina priser, säger han och berättar inför ett något undrande journalistuppbåd att det hela ska heta "henka".
- Vi får fundera på namnet, säger han en smula besvärat efter en stunds diskussion.
Den gamla berg- och dalbanan från 1932 har i år fått nya vagnar. De gamla manuellt manövrerade vagnarna har blivit utbytta till nya och då behövs inte längre den så kallade bromsmannen som satt längst bak och kontrollerade farten. Det var när de elektroniska bromsarna installerades som man hamrade i 140 000 spikar.
En av de mest våldsamma attraktionerna är Tornadon.
- Vi kunde inte köra den för fullt i fjol på grund av ljudnivån, men nu är den inbyggd och kan nå helt osannolika 3-4 G.

Bröt armen i rutschkanan

Attraktionerna blir allt mer avancerade och många undrar över säkerheten.
- Vi hade en olycka med vattenruschbanan i fjol då en pojke bröt handen. Vi var naturligtvis väldigt ledsna över det.
Vad berodde olyckan på?
- Det var gammalt material i banan som nu är utbytt. Ofta beror sådana här saker på den mänskliga faktorn.
Går det att undvika olyckor?
- Det går naturligtvis aldrig att garantera att något inte ska inträffa. Men säkerhetsfrågorna är prioriterade. Det är till exempel därför som vi satt in ett elektroniskt bromssystem i berg- och dalbanan. Så att den mänskliga faktorn inte ska kunna spela in. För övrigt samarbetar alla parker när det gäller dessa frågor för när olyckan väl är framme drabbar det hela branschen och inte bara en enskild anläggning.

Ytterst ovanligt

Är det vanligt med olyckor?
- Med tanke på att Danmarks tio största parker tillsammans har elva miljoner besökare är olyckor ytterst ovanliga. Men när något händer, som i Århus 2008, blir folk naturligtvis oroliga.
Fotnot: Fyra personer skadades när en vagn i en berg- och dalbana på tivolit i Århus spårade ur 4 juli 2008.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!