I Danmark råder krav på munskydd i betydligt fler miljöer och tillfällen än i Sverige. Det handlar bland annat om kollektivtrafiken vid alla tidpunkter, på serveringsställen och i butiker.
17-åriga Valdemar Rønn Cross fick en idé när han hörde sin mamma och flickvän klaga.
– De bär glasögon båda två, och när de använder munskydd immar glasögonen igen. Det är ett stort problem, inte minst för äldre personer som har blivit irriterade på det här, säger han.

Gick viralt på sociala medier
Lösningen blev en näsklämma som man sätter på munskyddet och som förhindrar glasögonen från att imma igen.
Den unge entreprenören började tillverka prototyper i en 3D-skrivare och märkte att intresset var enormt.
– Jag kom på designen och det började som en rolig grej. När jag delade det på sociala medier gick det viralt och jag blev kontaktad av massor av personer, säger han.

Har sålt 250 000 exemplar
Numera säljs hans specialgjorda näsklämmor över hela Danmark. Varje dag tillverkas 25 000, och totalt har han sålt över 250 000 på bara två månader, vilket TV Midvest rapporterade om först.
– Jag kommer att investera vinsten, jag har aldrig gjort något sånt här förut. Givetvis tjänar jag pengar men jag är bara 17 år, och för mig är det viktigast att hjälpa folk och lära mig om företagande.
Jag antar att du hoppas att det blir större krav på munskydd även i Sverige?
– Nej, jag hoppas bara att coronapandemin tar slut!