Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vad går fortast? Tåget eller bilen?

Kvällspostens reporter väntar på Öresundståget med avgång klockan 16.02 från Triangelns station i Malmö. Tåget ska ta oss Helsingborg är det tänkt. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Just den här dagen, den här avgången flyter allt på precis enligt tidtabell. Efter 49 minuter är vi framme på Knutpunkten i Helsingborg. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
"The winner takes it all", skulle man kunna säga. I Helsingborg är Kvällspostens reporter Lars-Olof Strömberg en timme före kollegan Caroline Larsson, som fastnade i flera köer på motorvägen E6. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Ibland är väntan lång, som på en kollega som bestämt sig för att köra bil på E6 mellan Malmö och Helsingborg. Kvällspostens kunde under tiden passa på att dricka kaffe på ett kafé på Knutpunkten. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Öresundståget rullar på i uppåt 160 kilometers fart längs Västkustbanan. Hållplatser och landskap passerar revy genom tågfönstret. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Framme i Helsingborg, nöjd över att just den här dagen och den här tiden ha valt tåget. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Kvällspostens reporter ombord på tåget behöver inte bekymra sig om köbildning. Vid den här avgången rullade tåget på hela sträckan i 160 kilometers hastighet. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
För Kvällspostens reporter Caroline Larsson var det kärvt från början. Köerna var flera och trafiken segade sig fram på E6. Foto: SIMON LARSSON
Vid den här punkten på E6 norr om Malmö stannade trafiken mer eller mindre. Orsaken var ett antal militärfordon som stannat vid högerkanten. Foto: SIMON LARSSON
1 / 10

En sträcka. Två färdsätt.

Vilket går snabbast och smidigast? Tåget eller bilen mellan Malmö och Helsingborg?

I Kvällspostens test satte sig en reporter på tåget – den andra i bilen och körde ut på E6. 

Resorna började samtidigt. 

Varje vardag lämnar närmare en kvarts miljon skåningar sin hemkommun för att pendla till arbete eller studier.

Den absoluta pulsådern går längs Öresundskusten - järnvägsspåren och motorvägen går bitvis sida vid sida.

Kvällsposten teståkte de båda resealternativen i jakten på den optimala jobbresan. Trafiksituationen i Skåne beskrivs som en öm punkt för regionens utveckling. Det är ofta trångt i både tågkupéer och på vägarna. 

Värst anses situationen vara på sträckan Helsingborg - Malmö och omvänt. 

Här färdas runt 20 000 fordon per dag enbart längs motorvägen E6, enligt Transportstyrelsens statistik.

En annan siffra som brukar anges är att det vid en punkt vid Alnarp precis norr om  Malmö passerar hela 55 000 fordon per dygn.  

Kaosartad trafik

Många är beredda att beskriva både biltrafiken och tågtrafiken som kaosartad.

I bland rullar inte tågen alls när det uppstår problem med nedrivna kontaktledningar eller personer på spåren. Och på E6 står fordonstrafiken stundtals stilla både vid olyckor och i rusningstider.

Kvällsposten gjorde ett helt ovetenskapligt försök att komma fram till bästa pendlingsalternativet. Vi valde klockan 16 som avresetid - då jobbpendlingen normalt börjar sätta in.

På Malmö Central stannar tåget ett par minuter. Många resenärer tar plats. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Just den här dagen vann reportern Lars-Olof Strömberg enkelt matchen. Han klev ombord på ett Öresundståg på Triangelns station i centrala Malmö och gick av på Knutpunktens reseterminal i Helsingborg, exakt 49 minuter senare.

För kollegan och tv-reportern Caroline Larsson gick det betydligt sämre. Hon satte sig samtidigt i en av tidningens redaktionsbilar och räknade med att den 66 kilometer långa sträckan skulle ta 47 minuter, allt enligt reseplaneraren viamichelin.

Men i verkligheten dröjde det en timme och 48 minuter innan kollegan dök upp i bil på Knutpunkten.

Eviga bilköer

Medan tidningens reporter kunde sjunka ner i en öronlappsfåtölj på tåget och njuta av att se hur landskapet passerade förbi i 160 kilometers fart utanför fönstret - var det uppförsbacke för vår bilförare.

För det första tog det sin tid att komma ut från centrum. För det andra möttes bilteamet genast av bilköer. Den första dök upp redan efter ett par kilometer, där E22 möter E6.

Köerna fanns sedan med som en ständig följeslagare längs resan norrut. I högerfilen var det så gott som fullt med långtradare hela vägen.

Inte på någon sträcka kände vår reporter att gick det att gasa på, i stället handlade det om ryckig körning och återkommande inbromsningar. 

Vid flera ställen var det totalstopp i trafiken. Samtidigt syntes många beredda att chansa för att vinna en omkörning och kapa några minuter på restiden.

Kvällspostens team på E6 fastnar snart i köer på motorvägen, som här vid trafikplats Alnarp norr om Malmö. Foto: SIMON LARSSON

Känd olyckssträcka

PÅ E6 finns en känd olycksstatistik. Sedan januari 2015 och fram till juli i år har det längs hela E6 inträffat 1 798 olyckor. 24 av dem har varit dödsolyckor. 

De senaste fem åren har antalet rapporterade olyckor med skadade enbart på sträckan Malmö-Helsingborg varierat mellan 159 och 202 stycken per år.

 På E6 genom Skåne har det skett elva dödsolyckor och 40-talet olyckor har under samma tid klassats som svåra, enligt statistiken.

Motorvägen E6 är så intensivt belastad i rusningstider att många beskriver det som att en trafikinfarkt är nära.

Inför valet krävde också Moderaterna i Skåne att vägen byggs ut med ett tredje körfält och Liberalerna gick så långt att man lanserade en idé om båtpendling mellan Helsingborg och Malmö.

Men Socialdemokrater och Miljöpartister är tvärtom emot en utbyggnad och medan politikerna bråkar studerar Trafikverket möjligheten att förbättra trafiksäkerheten genom variabla hastigheter.

Enligt tabell

Det här var inget som vår tågreporter behövde bekymra sig om vid just den här avgången. Han kunde lugnt luta sig tillbaka i sätet och sträcka på benen i mittgången.

Efter 19 minuter var tåget i Lund och efter ytterligare 15 minuter skymtade vi Landskrona utanför tågfönstret. 

Helt enligt tidtabell klev vi av i Helsingborg. Då var klockan 16.51.

Precis i tid, 49 minuter tog det att åka tåg mellan Triangelns station i Malmö och Knutpunkten i Helsingborg. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Samtidigt undrade vi var kollegan i bilen hade tagit vägen. Minuterna gick.

Först klockan 17.50 - en timme senare - dök Kvällsposens redaktionsbil upp.

Då har vi för länge sedan hunnit avsluta en fikastund på ett kafé i terminalen. Och sedan bara hängt i en soffa och väntat.

Som ett lotteri

– Långa köer vid Glumslöv var värsta proppen, förklarar Caroline Larsson den präktiga förseningen.

Den här dagen. 

Men det är värt att påpeka att det omvända också kan inträffa. När tågen stannar efter signalfel eller nedrivna kontaktledningar kan det dröja timmar innan de rullar igen.

Det hela har drag av lotteri över sig. Allt kan hända. Och vem som blir Svarte Petter skiftar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!