Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Upproret mot ID-
kontrollerna växer

De senaste dagarna har upproret växt mot ID-kontrollerna mellan Danmark och Sverige.
Foto: Johan Nilsson/Tt
Den fjärde januari måste alla från Köpenhamn som ska till Sverige byta tåg på Kastrup.
Foto: Ludvig Thunman
Från den 4 januari kommer det inte att gå att resa direkt från Köpenhamn till Malmö.
Foto: Christer Wahlgren

Från den 4 januari slutar alla tåg gå från Köpenhamn till Malmö.

I stället går tågen från Kastrup.

Nu sätter Köpenhamns tunnelbana in fler avgångar till Kastrup.

Från den 4 januari går det inte att resa direkt med tåg från Köpenhamn till Malmö. Alla tåg till Sverige avgår i stället från Köpenhamns flygplats Kastrup.

Nu sätter Köpenhamns tunnelbana in fem extra avgångar till Kastrup under morgon och kväll för att underlätta för resenärerna.

Alla resenärer kommer att behöva gå igenom ID-kontroller på Kastrup för fortsatt resa till Sverige. De som inte har ID släpps inte vidare.

I Hyllie, det första svenska stoppet efter bron, sker nya ID-kontroller.

Delar på kostnaden

Resan kan ta 10 till 30 minuter längre tid, enligt danska tågbolaget DSB.

Skånetrafiken och DSB delar på kostnaden för ID-kontrollerna på Kastrup den första månaden. I avtalet anges de direkta kostnaderna för ID-kontrollerna till cirka 9 miljoner danska kronor i januari.

Syftet med kontrollerna är att minska antalet flyktingar till Sverige, enligt beslut från svenska regeringen.

– Vi från regeringens sida måste kunna luta oss mot våra experter och säga att problemen nu är så stora att vi måste vidta de här åtgärderna. När det gäller vilken effekt det här kommer att få är vår bedömning att ID-kontroller avsevärt kommer att minska antalet asylsökande till Sverige. Den kommande våren kan inte bli på samma sätt som den här hösten har varit, sa migrationsminister Morgan Johansson (S) den 9 december till Expressen.

Tåg från Sverige påverkas inte

Tågen från Malmö till Köpenhamn körs som vanligt och påverkas inte av ID-kontrollerna. I dag går tåg mellan Malmö och Köpenhamn var tionde minut i rusningstid. När kontrollerna införs väntas de gå högst var tjugonde minut.

Varje dag genomförs cirka 31 100 enkelresor med tåg över Öresundsbron, varav 17 200 görs av 8 600 tågpendlare, enligt Öresundsinstitutet. 93 procent av pendlarna bor i Skåne och jobbar på Själland.

Samtidigt planerar danska polisen kontroller av gränsövergångar i Danmark från den 4 januari, enligt uppgifter till Ekstrabladet.

Hittills har drygt 15 000 personer skrivit på ett upprop på Facebook mot ID-kontrollerna.

Så fungerar ID-kontrollerna

* Inga Öresundståg kommer gå från Köpenhamns Hovedbanegård till Sverige. I stället får resenärerna ta pendeltåg eller tunnelbana till Kastrup.

* Alla som anländer till Kastrup kommer att tvingas gå av tåget för att ta en rulltrappa upp till avgångshallen. Därefter får de åka ned på ett annat spår där det kommer finnas fem kontrollområden med upp till 34 slussar.

* Alla som reser till Sverige ska visa ID – den som inte kan visa ID får inte resa. Barn under 18 behöver dock inte visa ID om de är i sällskap med en förälder som kan visa ID.

* Företag som kör bussar, tåg eller färjor från Danmark till Sverige har ansvar för kontrollerna. De som inte genomför kontroller kan tvingas böta 50 000 kronor. Polisen ska kontrollera att det fungerar.

* Första månaden delar Skånetrafiken och danska tågbolaget DSB för kostnaderna. DSB har dock sagt att resenärer kan tvingas betala för ID-kontrollerna framöver.

* Från Sverige kommer Öresundstågen gå hela vägen till Hovedbanegården, och på de resorna sker inga ID-kontroller.

Källa: Öresundsinstitutet, Skånetrafiken, näringsdepartementet.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!