Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Unika bostadsannonsen har blivit en jättesnackis

Med bilderna uppradade som en tidslinje över en festkväll, har annonsen om lägenheten i Malmö blivit viral. "Goda vänner på väg, alltid lika roligt med mingel på vinden", står det i bildtexten. Foto: Mäklarhuset

Det finns bostadsannonser – och så finns det bostadsannonser.

Oavsett har du förmodligen aldrig sett en annons som mäklaren Karsten Johansens, som gäller en vindslägenhet i centrala Malmö.

Med ett helt nytt och unikt grepp har han fått annonsen att bli en viral jättesnackis på nätet.

– Jag ville göra hela historien och få det att framgå varför man vill bo i den här vinden, säger mäklaren själv.

En 125 kvadratmeter stor vindslägenhet med tre rum i centrala Malmö. Kostnaden är 6 650 000 kronor.

Men det är inte därför som annonsen blivit en jättesnackis på nätet - det är sättet den presenteras på.

Hjärnan bakom idén är mäklaren Karsten Johansen, från Mäklarhuset.

– Jag har jobbat som mäklare länge och man jobbar i dag mycket med styling av bostäder. Men det som har irriterat mig är att det är samma gamla citroner och vita liljor som följer med i annonserna, säger Karsten, som istället tänkte utanför den berömda boxen.

– I vår bransch är vi väldigt konservativa. Man går inte gärna ut ur den ramen. Jag ville ta det ett steg längre, förklarar han.

Bildtexterna till annonsen kan lyda i stil med: "Snittar? - Vilken vacker klänning.... - ja från Lilla Garderoben på Limhamn... man hittar alltid något snyggt hos dem!" Foto: Mäklarhuset

"Älskling, sena som vanligt"

Det som gör annonsen unik är att bilderna presenteras som någon form av berättelse. Det handlar om ett par som antyds bo i lägenheten, som förbereder sig för en hembjudning och utekväll.

I väntan på gästerna står paret, i annonsens bilder, i badrummet och gör sig i ordning.

Älskling, sena som vanligt... nu ringer det på porttelefonen!!", lyder bildtexten.

Snart har de klätt på sig och välkomnar gästerna. Sen står paret – som porträtteras av inhyrda modeller – i köket och lagar mat tillsammans.

"Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast..." Foto: Mäklarhuset

Slutligen får man följa med på hela förfesten och vägen till utekvällen, innan paret gosar ner sig i sängen tillsammans.

Älskling... vilken kväll och som vanligt var du vackrast”, säger den ena personen då.

– Det är dels några av mina kolleger och några bekanta till oss som har jobbat som modeller, som är med. De tyckte det var kul att ställa upp, förklarar Karsten Johansen.

"Älskling, sena som vanligt....nu ringer det på porttelefonen!!!!" Foto: Mäklarhuset

Blev en jättesnackis

Annonsen har blivit en jättesnackis på nätet – och många tycker att den är "skämmig".

– Jag har fått otroligt många kommentarer. Någon tycker att det ser ut som en kontaktannons, någon tycker det är otroligt töntigt. Det finns kritik, absolut, men också mycket positivt, säger Karsten Johansen.

– Men att det är en förnöjelse att titta på en bostadsannons, det är inte ofta. Jag har fått ett samtal från en som vill sälja sin lägenhet och som undrar om man kan använda samma koncept.

Det unika greppet lär man alltså få se mer utav, även om det enligt Karsten Johansen inte passar alla. Tanken är att verkligen måla upp en bild av den typiska målgruppen som skulle kunna passa in i lägenheten.

Och oavsett om man tycker greppet är usel, eller genialt, kan man enas om att det blivit omtalat. Mäklarens uppgift är således genomförd. 

– Vi har fått sex visningsbokningar med precis den typ av personer som vi tror kan passa in, skrattar Karsten Johansen.

Mäklaren Karsten Johansens grepp har fått stor uppmärksamhet. Foto: Mäklarhuset