Hon äger en del skog och har enskild firma. Det gjorde att fakturaskojarna hittade hennes nummer. I augusti förra året ringde hennes telefon i bostaden.
- Jag svarade och då var det en kvinna som påstod att jag för två år sedan tecknat ett gratisabonnemang på 118108.com, berättar Ulla Åström.
Identiska samtal
Samtalet Ulla Åström fick är identiskt med tusentals samtal som andra i hennes situation fått. Försäljaren påstod att hennes abonnemang för internetannonsering förnyats och att Ulla hade två val.
Antingen kunde hon betala 33 756 kronor för två års annonsering, som hon varken beställt eller behövde. Eller så kunde hon betala 16 788 kronor för ett år.
- Jag sa att jag inte hade de pengarna och att jag är pensionär, berättar Ulla Åström.
Hon försökte protestera men av två onda ting valde hon det minst onda.
- Jag gick med på ett år men sa att jag skulle göra en polisanmälan.
När första fakturan kom anmälde hon. I dag finns fakturan, hennes anmälan och en detaljerad beskrivning som hon gett polisen i det utredningsmaterial som samlats hos de specialkommenderade poliser i Malmö som utreder männen bakom bolaget som försökte lura henne.
Råa och brutala
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel, bekräftar att de bolag Kvällsposten granskat har använt både brutala och råa metoder.
- Det finns fall som vi känner till där offren stått på sig och då har polityren fallit och telefonförsäljarna hotat åka hem till den påstådda kunden och plocka deras knäskålar om de inte betalar, säger Per Geijer.