Olyckan skedde mellan det danska fraktfartyget Karin Høj och det brittiska Scot Carrier, på Östersjön mellan Ystad och Bornholm klockan 03:30 på måndagsmorgonen.
Enligt Kustbevakningen är Scot Carrier som har kört in i det danska fartyget. Till följd av olyckan hamnade det danska fartyget, som är betydligt mindre än Scot Carrier, upp och ner.
Pråmen Karin Høj är 55 meter lång och 9 meter bred och lastfartyget Scot Carrier 90 meter lång och 15 meter brett, skriver TT.
Senare på måndagen uppgav bland andra Sjöfartsverket att en person hittats död ombord på det danska skeppet. En annan person, som befann sig ombord på Karin Høj, har inte hittats.
Hörts skrik från vattnet
Det danska fartyget bogserades till Sandhammaren under måndagen eftersom det läckt olja. Fartyget ägs av rederiet Høj. Vd, Søren Høj, berättar att de båda personerna som jobbade på båten var danska medborgare.
– Vi kan bekräfta att en av våra båtar har förlist. Vi är djupt berörda. Två av vår personal befann sig på båten, säger han.
”Begåtts någon felaktighet”
Under måndagsförmiddagen meddelade kustbevakningen att de inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt sjöfylleri.
Nykterhetskontroller har gjorts och därefter har även förhör hållits med dem. I samband med de utredningsåtgärderna greps två personer, en brittisk och en kroatisk medborgare.
– Vi har testat hela besättningen, åtta personer. Där har flera av dem haft över 0,5 promille vilket innebär att det är grovt sjöfylleri säger Henrik Lindahl, förundersökningsledare på kustbevakningen.
Kan skett på internationellt vatten
Det är fortfarande oklart om olyckan har begåtts på internationellt vatten eller på svenskt, något som kommer påverka hur olyckan utreds vidare.
– Det handlar om att utreda om det ligger ett brott bakom kollisionen. Det har begåtts någon felaktighet som lett till att fartygen gått ihop. Har olyckan skett på internationellt vatten har vi inte samma jurisdiktion om det skett på svenskt vatten, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på kustbevakningen.
Kammaråklagare Tomas Olvmyr är ansvarig för ärendet men kan inte säga något i nuläget.
– Jag hoppas kunna ge mer information i eftermiddag, säger han.
Vid 18-tiden lotsades det brittiska fartyget in till västra kajen i Ystad.
– Nu inväntar man rederiet. Det ska bland annat göras en grundlig undersökning av fartyget, säger Emelie Boyd, presskommunikatör på Sjöfartsverket.
Den kapsejsade Karin Høj ska bogseras under tisdagen. Fram tills dess arbetar kustbevakningen med att minimera riskerna för att olja ska släppas ut.
– Det är inga akuta risker i nuläget. Vi måste få ut henne på djupt vatten, sen är planen är att dra henne till Skillinge och för det har beställts en pråm med kran från Danmark, så det är den vi väntar på också, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på kustbevakningen.
Fartygen
Karin Hoej är 55 meter och seglar under dansk flagg.
Scot Carrier är 90 meter och seglar under brittisk flagg.
Det danska fartyget var på väg från Södertälje till Nykøbing Falster. Det ska ha varit olastat.
Det brittiska var på väg från lettiska Salacgrīva till Montrose i Storbritannien.
VET DU MER? HAR DU BILDER?
• Kontakta Expressen på 71717@expressen.se eller skicka SMS/MMS till 71717
• Här kan du läsa mer om hur du tipsar Expressen
I en tidigare version av artikeln stod det att det danska fartyget skulle bogseras till Sandhamn, vilket var fel.