Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Två frihetsberövade efter fartygskrocken

Britterna körde på danska fartyget – och åkte vidare.
En person har hittats död och ytterligare en saknas efter fartygskrocken på Östersjön i natt.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Fraktfartyget Karin Hoej hamnade upp och ner efter en kollison.
Foto: Sjöräddningsällskapet
På måndagsförmiddagen kunde fartyget bogseras in till Sandhammaren.
Foto: Sjöräddningsällskapet
Enligt räddningstjänsten finns det tydliga skador på fartyget.
Foto: Johan Nilsson/ TT NYHETSBYRÅN
Sjöräddningen avbryter sökinsatsen strax innan 11 på måndagen.
Foto: Fritz Schibli
Två personer från Karin Hoej saknades då fortfarande.
Foto: Johan Nilsson/ TT NYHETSBYRÅN
Det brittiska lastfartyget Scot Carrier ska också varit inblandad i kollisionen.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Fraktfartyget Karin Hoej.
Foto: Peter asu Holtenau/ Marine Traffic
Fartygsolyckan skedde på Östersjön mellan Ystad och Bornholm.
Här bärgas det danska fartyget.
Foto: Fritz Schibli
1 / 11

Två fraktfartyg kolliderade på Östersjön i natt.

Ett av fartygen kapsejsade och hamnade upp och ner.

En person hittades död på det ena skeppet, en annan person är fortfarande saknad.

En förundersökning om grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i sjötrafik samt grovt sjöfylleri har inletts.

En kroatisk och en brittisk medborgare har frihetsberövats i ärendet.

Olyckan skedde mellan det danska fraktfartyget Karin Høj och det brittiska Scot Carrier, på Östersjön mellan Ystad och Bornholm klockan 03:30 på måndagsmorgonen.

Enligt Kustbevakningen är Scot Carrier som har kört in i det danska fartyget. Till följd av olyckan hamnade det danska fartyget, som är betydligt mindre än Scot Carrier, upp och ner.

Pråmen Karin Høj är 55 meter lång och 9 meter bred och lastfartyget Scot Carrier 90 meter lång och 15 meter brett, skriver TT.

Senare på måndagen uppgav bland andra Sjöfartsverket att en person hittats död ombord på det danska skeppet. En annan person, som befann sig ombord på Karin Høj, har inte hittats.

Stor räddningsinsats efter att två saknade personer.
Foto: SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET
Olyckan inträffade tidigt på måndagsmorgonen.
Foto: SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPET
Bengt Blomqvist, stationschef på Sjöräddningssällskapet i Ystad.
Foto: Fritz Schibli
Johan Nilsson, insatschef på räddningstjänsten.
Foto: Fritz Schibli
Dykare ska nu gå in i det bärgade fartyget för att leta efter levande personer.
Foto: Alexander Vickhoff

Hörts skrik från vattnet

Det danska fartyget bogserades till Sandhammaren under måndagen eftersom det läckt olja. Fartyget ägs av rederiet Høj. Vd, Søren Høj, berättar att de båda personerna som jobbade på båten var danska medborgare.

– Vi kan bekräfta att en av våra båtar har förlist. Vi är djupt berörda. Två av vår personal befann sig på båten, säger han. 

Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
På plats för att delta i räddningsinsatsen är sex räddningsbåtar från Sverige och Danmark.
Foto: Fritz Schibli
Den kapsejsade båten till höger.
Foto: JOHAN NILSSON/ TT NYHETSBYRÅN
En stor räddningsinsats pågår i Östersjön.
Foto: JOHAN NILSSON/ TT NYHETSBYRÅN
Foto: Fritz Schibli

”Begåtts någon felaktighet”

Under måndagsförmiddagen meddelade kustbevakningen att de inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt sjöfylleri. 

Nykterhetskontroller har gjorts och därefter har även förhör hållits med dem. I samband med de utredningsåtgärderna greps två personer, en brittisk och en kroatisk medborgare. 

– Vi har testat hela besättningen, åtta personer. Där har flera av dem haft över 0,5 promille vilket innebär att det är grovt sjöfylleri säger Henrik Lindahl, förundersökningsledare på kustbevakningen.

Kan skett på internationellt vatten

Det är fortfarande oklart om olyckan har begåtts på internationellt vatten eller på svenskt, något som kommer påverka hur olyckan utreds vidare. 

– Det handlar om att utreda om det ligger ett brott bakom kollisionen. Det har begåtts någon felaktighet som lett till att fartygen gått ihop. Har olyckan skett på internationellt vatten har vi inte samma jurisdiktion om det skett på svenskt vatten, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på kustbevakningen.

Kammaråklagare Tomas Olvmyr är ansvarig för ärendet men kan inte säga något i nuläget.

– Jag hoppas kunna ge mer information i eftermiddag, säger han. 

Vid 18-tiden lotsades det brittiska fartyget in till västra kajen i Ystad. 

– Nu inväntar man rederiet. Det ska bland annat göras en grundlig undersökning av fartyget, säger Emelie Boyd, presskommunikatör på Sjöfartsverket.

Den kapsejsade Karin Høj ska bogseras under tisdagen. Fram tills dess arbetar kustbevakningen med att minimera riskerna för att olja ska släppas ut. 

– Det är inga akuta risker i nuläget. Vi måste få ut henne på djupt vatten, sen är planen är att dra henne till Skillinge och för det har beställts en pråm med kran från Danmark, så det är den vi väntar på också, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på kustbevakningen. 

Fartygen

Karin Hoej är 55 meter och seglar under dansk flagg.

Scot Carrier är 90 meter och seglar under brittisk flagg.

Det danska fartyget var på väg från Södertälje till Nykøbing Falster. Det ska ha varit olastat.

Det brittiska var på väg från lettiska Salacgrīva till Montrose i Storbritannien.

VET DU MER? HAR DU BILDER?

• Kontakta Expressen på 71717@expressen.se eller skicka SMS/MMS till 71717

• Här kan du läsa mer om hur du tipsar Expressen

I en tidigare version av artikeln stod det att det danska fartyget skulle bogseras till Sandhamn, vilket var fel. 


Här bogseras det kapsejsade fartyget

Tidigt på måndagsmorgonen körde ett fraktfartyg in i ett annat fartyg på Östersjön.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!