Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Turarfärjor batteridrivna – "är som 70 Tesla-bilar"

Fartygets nya hjärta - den enorma batteriparken som förser fartygen med el för framdriften. Foto: Forsea
Fartyget Aurora är en av två färjor där el används som drivkälla. Foto: Forsea
Färjelinjen byter namn och har fått det nya namnet målat på fartygssidorna. Foto: Forsea

Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör har blivit världens största batterifartyg.

Varje fartyg drivs av ett batteripack som motsvarar 70 Tesla-bilar.

– Vi har ögonen på oss. Många följer hur det går, säger rederiets vd Johan Röstin. 

Färjorna mellan Helsingborg och Helsingör är en klassisk institution, kända över världen som turarbåtarna.

Under en mängd av år på 1970 och 80-talet var stora delar av Skånes nöjesliv förlagt till färjorna.  

Båtarna var också linjen som upprätthåll trafiken till och från kontinenten.

Än i dag är de fem färjorna en viktig aktör när det gäller resandet till Danmark. Förra året åkte 7,1 miljoner passagerare med fartygen. 1,3 miljoner personbilar och 460 000 lastbilar fördes också över sundet.

Rederiets namn har dock skiftat genom åren. Från LB och SFL till Scandlines. Och nu är det dags igen - till Forsea.

Namnet är en lek med ord, Forsea - För havet.

Utsläpp minskar

Namnbytet skedde under festliga former på fredagen med bandklippning och högtidliga ord av vd:n Johan Röstin, ombord på Tycho Brahe, ett av fartygen.

Samtidigt invigdes rederiets satsning på att konvertera två av de största färjorna, Tycho Brahe och Aurora, till eldrift.

Genom att lämna dieseldriften och övergå till eldrift minskas utsläppen med 65 procent. Det tros få stor betydelse på innerstadsluften i de båda städerna som färjorna angör.

Den enorma batteripacken syns som två stora vitmålade containrar som står på översta däck på varje fartyg.

De stora batterierna syns som två vitmålade containrar på övre däck. Foto: Forsea

Varje färja har batterier motsvarande 70 Teslabilar på däck.

Vad betyder det för passagerarna i övrigt?

– Framför allt mindre vibrationer. Allt går smidigare och tystare. Färjorna reagerar snabbare också. Dessutom får man värmen ombord gratis tack vare återvinning, säger Johan Röstin. 

Men konverteringen till eldrift har inte varit en enkel historia. Från beslut fram till i  dag har det gått tre år.

In i det längsta har det dessutom varit inkörningsproblem med den nya tekniken. 

– Men nu är allt i ordning. Tekniken levererar utan problem, säger Johan Röstin.

Färjorna laddas vid varje stopp i hamn. I Helsingborg är laddtiden nio minuter, i Helsingör fem minuter. Allt sköts av laddrobotar.

I reserv

Om tekniken, mot all förväntan, skulle lägga av mitt ute i Öresund kan kaptenen koppla in de gamla motorerna igen.

Johan Röstin säger att rederiet i många år försökt ligga i framkant när det gäller miljön.

– Redan för 7-8 år sedan sattes katalysatorer på färjorna. Nu har vi målet att sänka alla utsläpp med två procent om året.

Färjetrafiken ägs sedan 2015 av First State Investment, ett australiensiskt investmentbolag som sagt sig se ett långsiktigt ägande med färjetrafiken.  

Den aktuella förändringen firas bland annat med att alla gångresenärer får åka gratis med färjorna under lördagen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!