Att vara trött och somna på kollektivtrafiken är inget ovanligt.
För Mariette Wendel hände det den 5 juni. Hon hade jobbat på dagen och tog på kvällen tåget från Helsingborg till Åstorp för att hälsa på en väninna.
Vid 23-tiden skulle hon samma väg tillbaka – en sträcka på ungefär 20 kilometer.
Men på grund av corona var de sena kvällstågen inställda. I stället kom en ersättningsbuss där resenärerna steg på där bak.
– Vi var två i bussen, utöver chauffören. Honom hade jag ingen kontakt med alls eftersom de främsta sätena var avspärrade på grund av viruset, säger hon.
Rullade vidare
Mariette satte sig i stället tillrätta mitt i bussen. Turen skulle ta 48 minuter eftersom bussen skulle angöra en rad mindre orter längs vägen in mot Helsingborg.
Någonstans längs vägen somnade Mariette in.
– Jag la väl huvudet mot fönstret och sedan var det god natt för en stund, säger hon och kan gott skämta om dråpligheten efteråt.
Men lustigheten fick ett bryskt uppvaknande en dryg timme senare.
Då hade bussen kommit in till ändhållplatsen på Helsingborg Central och stått stilla i tre minuter. Och sedan rullat vidare igen.
– I Helsingborg är ju tanken att alla ska lämna bussen. Jag menar att chauffören bär på ett ansvar där, säger Mariette.
Vaknade upp
Att gå fram och tillbaka i bussgången för att kontrollera tar maximalt en minut.
– De kan ju vara kvarglömda effekter. Men också resenärer som mår dåligt och svimmat av. Eller vilsna barn som inte förstått var de ska kliva av.
Chauffören har berättat för Mariette att han bara slog en blick i backspegeln och sedan rullade ut från hållplatsen igen.
Först när bussen passerade Hässleholm på sin väg mot Kristianstad vaknade Mariette och insåg att goda råd var dyra.
– Jag bad att chauffören skulle släppa av mig. Då fanns ingen kollektivtrafik tillbaka. Jag fick beställa taxi, säger hon.
Det kostade 1 400 kronor – pengar hon anser att Skånetrafiken borde stå för nu efteråt.
Blir reklammation
– Jag har skickat in mina papper. Det handläggs som en reklamation, säger Mariette.
Något nej har hon ännu inte fått.
– Det här låter inte alls bra, detta hon råkat ut för. Jag utgår från att vi tittar närmare på händelsen och den anmälan som inkommit, säger Anders Engzell på Skånetrafikens pressjour i en kommentar.