Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Torson blev torrlagd - boende utan toalett

Pumparna stannade och orsakade vattenbrist i den övre delen av fastigheten.Foto: JENS CHRISTIAN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN
Turnig Torso är landets högsta byggnad med 190 meter.Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Boende blev utan toalett efter felet. Arkivbild.Foto: TT NYHETSBYRÅN

I över ett dygn var vattnet borta i kranarna i Sveriges högsta hus Turning Torso i Malmö.

Paniken spred sig bland hyresgästerna och hyresvärden tvingades till sist öppna upp en festlokal på våning sju - där hyresgästerna kunde gå på toaletten och även hämta dricksvatten. 

Sveriges högsta hus har pumpar för att att hyresgästerna i den övre delen av skyskrapan ska få vatten i kranarna.

Men under måndagen la plötsligt pumparna av. Från våning 20 och upp till 54:e våningen var det torrlagt i kranarna.

– Det här är olyckligt, säger HSB Malmös kommunikationschef Mia Gustafson till Sydsvenskan.

Enligt tidningens uppgifter ska vattnet ha varit försvunnet även under en period i april.

På måndagskvällen kallades tekniker till byggnaden, utan att kunna lösa problemet. Det ledde till att man tog beslut om att öppna upp festlokalerna på våning sju.

Gick på toaletten

Dit kunde hyresgästerna vända sig för att både gå på toaletten och hämta dricksvatten.

På tisdagsmorgonen kom fler tekniker till skyskrapan – och vattnet återvände.

HSB ska nu ha gått igenom mjukvaran och ska under dagen även titta på pumparna för att säkerställa att det här inte varit ett mekaniskt fel.

– Tyvärr har ganska många varit drabbade. Vi jobbar stenhårt för att det inte ska hända igen, säger Mia Gustafson.

En av hyresgästerna som bor mitt i huset uppger för Kvällsposten att hyresvärden HSB inte tar hyresgästernas klagomål på allvar.

"Otrolig nonchalans"

– Jag påstår att vattnet var borta under minst 36 timmar och trots att vi larmade både receptionen, Securitas och skickade mejl till fastighetschefen skedde ingen återkoppling. Det var en otrolig nonchalans, säger han.

– Till sist när vi fick kontakt var klockan elva på kvällen i söndags. Då tyckte de ansvariga att vi själva kunde gå ut på stan och köpa flaskvatten.

I början av juni väcktes hyresgästerna mitt i natten av ett intensivt brandlarm ljöd i hela fastigheten.

– Larmet kunde inte stängas av förrän efter flera timmar. Det berodde på att den person som var ansvarig för återställningen var ute på krogen, enligt den information vi fått, säger hyresgästen.