Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Torbjörns färdtjänst dök inte upp – kritisk mot Skånetrafiken

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Torbjörn Svensson riktar stark kritik mot Skånetrafikens färdtjänst
Foto: Privat

Den omskrivne äventyraren Torbjörn Svensson beställde en färdtjänstbil som aldrig kom.

Taxibolaget påstår att Torbjörn inte var på plats när bilen anlände. 

Nu ryter Torbjörn till mot Skånetrafiken: 

– Jag vill inte bli behandlad som en andra klassens medborgare. 

Det var på söndagsförmiddagen som dövblinda Torbjörn Svensson beställt färdtjänst via Skånetrafiken för att åka till Degeberga golfklubb för en träff med andra synskadade. 

Äventyraren Torbjörn har cyklat 240 mil – från Treriksröset i norr till Smygehuk i söder. Han är även den förste dövblinda som paddlat kajak mellan Helsingborg och Helsingör. 

– Jag går ut och väntar på bilen klockan 11, då den skulle komma 11.05. Men jag får ett meddelande att den är försenad till 11.25. 

Torbjörn går in i huset för att fixa lite saker och går sedan ut igen 11.15. Då är bland annat hans sambo Sofia med honom och väntar. 

– Klockan 11.45 har bilen fortfarande inte kommit och Sofia ringer kundtjänst på Skånetrafikens färdtjänst. Kundtjänst ber om att få återkomma, efter att de haft ett samtal från trafikledningen.

”Jag vet att det hänt andra”

Klockan 12 ringer trafikledningen och meddelar att taxibolaget ringt och sagt att de varit vid Torbjörns hus, men att han inte varit på plats. 

– Taxibolaget har helt enkelt meddelat en försening eftersom de inte tror att jag kommer vänta ute. På så sätt kan de falskt meddela att jag inte varit på plats. 

Torbjörn säger att han känner sig trött och sorgsen. 

– Jag har nyligen börjat använda Region Skånes färdtjänst. Jag vet att det hänt andra personer tidigare via andra i färdtjänstvärlden. För några år sedan var det en artikel om en kvinna som blev avsläppt på vägen för att färdtjänst inte ville köra henne. 

Johan Gomér på verksamhetsjouren på Skånetrafiken tycker att det är beklagligt om det är som Torbjörn beskriver är sant. Han säger att Skånetrafiken behöver titta över händelsen och hur det kunde gå till. 

– Det är våra upphandlade trafikföretag som registrerar de här turerna. Det är dem vi måste höra med och om något blivit fel i den här processen. 

Ska genast utreda vad som gick fel

Trafikföretagen svarar Skånetrafiken när de skickar ut en tur via färdtjänst och hör sedan av sig tillbaka till Skånetrafiken när de plockat upp en passagerare. 

– Vi behöver förhöra oss med den trafikingenjören som hade hand om de här delarna. Nu har vi ju biografin och tidpunkterna, säger Johan Gomér.

Han säger att han ska lämna över ärendet direkt till ansvarig tjänsteman på måndag. 

Torbjörn hoppas nu att Skånetrafiken sätter större press på aktörerna de samarbetar. 

– Jag vill att de gör sitt jobb korrekt och att det införs högre bötesbelopp när misskötsel sker. 

Fler nyheter: Cecilia har 16 igelkottar bosatta i trädgården

Cecilia Ockedals trädgård i Asarum har blivit fristad för kottarna. Förutom att hon snickrat ihop några bostäder till kottarna så ställer hon ut mat och vatten varje dag.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!