Toppolitikerns förslag efter ilskan mot Telia

Louise Meijer är riksdagsledamot för Skåne.
Foto: Riksdagen
Foto: JENS CHRISTIAN
Foto: JENS CHRISTIAN

300 hushåll står utan fiber i Höör efter att Telia abrupt bröt avtalen 2019. 

Trots att flera av hushållen nyligen fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden meddelar Telia att de ändå inte kommer fullfölja avtalen.

Nu tar riksdagsledamoten Louise Meijer (M) ton.

– Det som hände i Höör är en del i en större diskussion om konsumenter att hävda sin rätt mot stora företag, säger hon.

Det var i somras som flera Höörbor fick rätt i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att Telia 2019 brutit deras avtal om fiber. 

Ändå har Telia meddelat, i sex av sju fall, att man inte kommer att följa ARN:s beslut. 

– Vi följer och respekterar ARN:s rekommendationer i de allra flesta fall. Men efter en samlad bedömning kom vi fram till att vi inte kunde fullfölja, sa Telias pressansvarig, Roija Rafii tidigare till Kvällsposten.

2019 följde Telia 77 procent av ARN:s rekommendationer, och nyligen hamnade de på Råd och röns svarta lista.

Höörbybon Lars Nordberg är en av de 300 som fick sina avtal brutna. Han är kritisk till att Telia inte följer ARN:s rekommendationer.

– Att ett bolag som ägs till 39 procent av staten kan gå ut och lura oss på landsbygden på detta sätt – det är som att bo i ett rättslöst samhälle, säger Lars Nordberg.

Nu överväger han att stämma Telia. Men de ekonomiska riskerna är stora och vid en förlust måste han stå för morpartens rättegångskostnader.

– Det kan bli miljonbelopp och min advokat avråder. Det vet naturligtvis Telia om. Som liten konsument är man helt i händerna på dessa stora företag, säger han.

Lars Nordberg har fått rätt mot Telia i Arn, men Telia kommer inte följa myndighetens rekommendation.
Foto: Privat
Lars Nordbergs fritidshastighet i Höörs kommun saknar fiber, precis som 1000 andra Höörbybor.
Foto: JENS CHRISTIAN

Riksdagsledamoten: ”Rättsystemet” 

Efter händelserna i Höör lade riksdagsledamot Louise Meijer (M) en motion för att hjälpa konsumenter att hävda sin rätt mot stora företag.

– Det som hände i Höör är bara ett av flera exempel på när stora företag bryter ett avtal och därefter inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger hon.

Hon menar att tanken med ARN, att konsumenter ska kunna få rätt mot stora företag utan att riskera stora summor i rättegångskostnader, går förlorad när företagen inte följer myndighetens rekommendationer.

Motionen handlar därför om att konsumenter som fått rätt i ARN, men där företaget inte rättat sig efter myndigheten, ska kunna hänföra sin sak i allmän domstol utan att stå för motpartens rättegångskostnader när man förlorar.

– Alla ska ha möjlighet att nyttja sin juridiska rätt och om tröskeln är för hög rent ekonomiskt så har vi en problematik inbyggd i rättssystemet som stora företag kan utnyttja, säger hon.

– Dessutom bör man fundera på att göra det bindande för statliga bolag att följa ARN:s rekommendationer.


LÄS MER: Telia bröt fiberavtalet utan varning – nu rasar byborna

FLER NYHETER: Rebecca såg branden: ”Det stack i näsan”

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!