Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tonvis med julskinka osåld – skänks bort

Butikschefen Richard Bengtsson, här omgiven av några kunder, berättar att hans butik i Kristianstad skänker 400 kilo osåld julskinka. Sammanlagt skänker City Gross 10 000 julskinkor. Foto: Privat
Vi äter allt mindre julskinka nu för tiden. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Den vegetariska trenden har satt tydliga avtryck i julhandeln.

Flera butikskedjor står med tonvis med osålda julskinkor kvar.

– Vi skänker bort 30 ton till Frälsningsarmén och Stadsmissionen, säger Alf Carsten, konceptansvarig inom landets City Gross-butiker.

Det har skrivits mycket om den vegetariska trenden och att svenskarna äter allt mindre kött.

Familjeföretaget Bergendahls i Hässleholm, med bland annat 42 City Gross-butiker från Trelleborg i söder till Sundsvall i norr, har efter jul ett köttberg på 30 ton julskinka som ligger osålt i butikerna.

– Det är inget önskat läge. Ingen kunde tro att det skulle bli en så drastisk förändring av  konsumtionen, säger Alf Carsten på Bergendahls.

Trots att julskinkorna reats ut efter jul för 20 kronor kilot finns fortfarande cirka 10 000 skinkor kvar i butikerna.

Skänker skinkan

Det har fått företaget att ta beslut om att skänka återstoden av skinkorna till Frälsningsarmén och Stadsmissionen på de orter man har butiker.

– Det är jätteviktigt för oss att maten tas till vara och därför känns det bra att julskinkan kan komma till nytta, säger Richard Bengtsson, butikschef på City Gross i Kristianstad.

Enbart i Kristianstad skänker företaget 400 kilo julskinka till Stadsmissionen. 

– Efter inventering i alla butiker kan vi se att försäljningen av julskinka minskat med cirka 20 procent jämfört med 2016. Därför sitter vi nu med julskinka över, säger Magnus Pålsson, färskvaruchef på City Gross.

Samtidigt har försäljningen av bland annat vegetariska alternativ ökat. Totalt sett har julhandeln i City Gross butiker ökat med flera procent.

Även Axfood, som bland annat driver Hemköp och Willys-butiker, rapporterar om en minskning på cirka tio procent.

Skinkan på topp 2015

– Det förefaller som att julskinkan stod på sin topp för två år sedan. Vi märkte en nedgång redan 2016 och 2017 sjönk försäljningen ytterligare, säger presschefen Claes Salomonsson.  

Han anför särskit tre skäl till förändringen. För det första äter vi mindre mat, för det andra köper vi mer färdiglagat och för det tredje är det de vegetariska influenserna som slår igenom.

– Vårt överskott har dock i stor omfattning reats ut efter jul- och nyårshelgerna. Så något köttberg står vi inte med, säger Claes Salomonssn.

Även Ica och Coop rapporterar ett minskat intresse från kunderna för julskinkorna.

Många valde att ersätta skinkan med griljerad ugnsbakad rotselleri. Även kålroten fungerade som skinkersättare.

Små skinkor

– Vi har sålt små julskinkor, inte så stora som förr, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Dagligvarukedjan gjorde före jul en egen konsumentundersökning som visade att cirka 20 procent av svenskarna tänkte äta mer vegetariskt under julen.

Ica rapporterar att försäljningen av hela julskinkor minskade tydligt 2017 jämfört med  2016, medan försäljningen av färdigskivad skinka ökade.

– Bland hela julskinkor kunde vi se att dom mindre skinkorna hade en positiv utveckling, samt vissa premiumskinkor, säger Catharina De Geer, pressansvarig på Ica.

Alf Carsten på Bergendahls säger att årets resultat sannolikt får konsekvenser för hur man planerar inför nästa jul.

– Det är sannolikt att vi baserar våra nya inköp på hur den senaste julen varit och då blir det helt klart färre julskinkor, säger han.  

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!