32-åringen fick 100 000-tals kronor från konton utomlands som tömts med hjälp av kapade emailkonton. Foto: Polisen32-åringen fick 100 000-tals kronor från konton utomlands som tömts med hjälp av kapade emailkonton. Foto: Polisen
32-åringen fick 100 000-tals kronor från konton utomlands som tömts med hjälp av kapade emailkonton. Foto: Polisen
Länsförsäkrings bank stoppade 3,2 miljoner som stulits med hjälp av ett falskt email av en kinesisk fotbollsklubb Foto: PolisenLänsförsäkrings bank stoppade 3,2 miljoner som stulits med hjälp av ett falskt email av en kinesisk fotbollsklubb Foto: Polisen
Länsförsäkrings bank stoppade 3,2 miljoner som stulits med hjälp av ett falskt email av en kinesisk fotbollsklubb Foto: Polisen

Tömde bankkonton med hackade mejl

Publicerad

En 32-årig Malmöbo misstänks ha ingått i en internationell bedragarliga som använt stulna och hackade e-postadresser för att plundra privata bankkonton.

Polisens bedrägeriexperter varnar för att antalet fall kommer att öka.

– Man kartlägger emailadresser, kontakter och använder sedan den informationen för att komma över pengar, säger Jörgen Bengtsson vid polisregion Syds bedrägerisektion.

På kort tid har två åtal väckts i Malmö tingsrätt där hackare tillsammans med bedragare i Malmö lyckats genomför mångmiljonbedrägerier mot både privatpersoner och företag. Metoden är den samma i båda utredningarna. 

När offren inser vad som hänt är det oftast för sent. Pengarna har försvunnit och som i de här utredningarna hamnat på banker i Malmö och sedan plockats ut i kontanter eller överförts till andra bankkonton eller till privatpersoner utomlands.

En välbärgad amerikan fick uppleva just det här i maj 2015. Då fick han en bekräftelse från sin bank, USAA Federal Bank, att hans bankkontakt genomfört en överföring på cirka en halv miljon kronor till en annan amerikansk bank, Wells Fargo.

Amerikanen reagerade direkt. Han hade inte alls gett order om en sådan överföring och slog larm. Men då var det för sent.

Kapade mobilnummer

Hans bankkontakt hade genomfört överföringen enligt konstens alla regler och uppfattat att begäran om överföringen var korrekt. En undersökning visade senare att överföringen beordrats elektronisk via en mobiltelefon och sett helt äkta ut. Mobilnumret som användes såg ut att vara amerikanens men var kapat.

På kort tid försvann hans pengar från USA till Estland och sedan till Länsförsäkringars bank i Sverige och spreds sedan vidare till privata bankkonton i Handelsbanken, Swedbank och SEB.

I ett annat liknande fall där bedragarna med hjälp av hackad e-post handlar om den förmögna kinesiska fotbollsklubben Shanghai SIPG Football Clubs köp av brasilianske fotbollsspelaren  Givanildo "Hulk" Vieira de Sousa.

Klubben fick ett mejl med en förändring av avtalet, att betalningen skulle skickas till en bank i Europa. Klubben fick samtidigt en falsk faktura. Länsförsäkringars Bank i Sverige. Och skickade iväg cirka 3,2 miljoner kronor som hamnade på ett konto som kontrollerades av en 38-årig Malmöbo och en kvinna.

Miljonerna stannade kvar på kontot trots flera försök från de misstänkta bedragarna att med förfalskade affärsdokument få ut delar av pengarna. De misstänkta ska enligt förundersökningen också ha överlämnat falska fakturor till banken men personalen var vaksam och betalade ändå inte ut pengar.

"Lägger sig mitt emellan"

– I andra utredningar har polisen sett ett modus där man utger sig för att vara en annan person eller part i en emailkorrespondens och på så vis lurar man den som tar emot emailet. Man fångar upp email, byter ut innehållet och lägger sig mitt emellan två parter. På så sätt kan bedragare till exempel ta över andras mejlkonton och skicka falska handlingar där man bytt ut uppgifter om till exempel bankkonton. Det är viktigt att banker kontrollerar att man verkligen överför pengar till rätt konton, säger Jörgen Bengtsson.

Exakt så gjorde en marknadschef på den spanska banken Banco Bilbao Vizcaya Argentaria i Madrid. Han fick i december 2014 ett email från en kund som bad honom att överföra två större summor till två svenska bankkonton. Ett tillhör en 32-årig Malmöbo som misstänks för inblandning i plundringen av en förmögen amerikans bankkonto. Det andra kontot tillhör en annan man.

Stal emailadress

I mejlet, som ingår i förundersökningen och översatts till svenska, stod:

"God dag! Unai, jag behöver göra två överföringar ta dem från det ”vanliga” kontot."

En överföring på 206 048 kronor gick igenom till den 32-årige Malmöbon. Den andra överföringen stoppades. Spanjoren som har bankkontot hade fått sin e-post kapad, enligt den anmälan som den spanska banken gjorde senare. Men inte nog med det, bedragarna var så väl insatta i spanjorens affärer att de tilltalade marknadschefen med hans förnamn.

Efter att 32-åringen fått in pengarna försvann 111 000 kronor till andra konton och togs även ut i kontanter. Den spanska banken kräver nu honom på hela beloppet, 206 048 kronor.

32-åringen är tillsammans med sju andra personer misstänkt för grovt penningtvättsbrott avseende sammanlagt 1,2 miljoner kronor. Han nekar till brott och har lämnat olika förklaringar till varför pengarna hamnat hos bland annat honom. Han är själv hårt skuldsatt och hade 2015 en inkomst på cirka 48 000 kronor samtidigt som det slussades stora summor genom hans konton och bekantas konton som han fick låna.

Rättegången mot 32-åringen och de övriga åtalade inleds i början av april i Malmö tingsrätt. Rättegången mot Malmöbon som misstänks för inblandning i kuppen mot den kinesiska fotbollsklubben har inletts. Både han och 32-åringen är häktade.

 

Följ utvecklingen i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag