Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tomas Ledin vill rädda Volvo och Saab

LEDIN+VOLVO+SAAB=SANT. Sångaren Tomas Ledin kan bli räddaren i nöden för svensk bilindustri. I sommar ska han övertyga svenskarna om värdet i att köpa svenskt. Vd-arna Stephen Odell och Jan Åke Jonsson. är tacksamma. "Fantastiskt", säger Odell.
Foto: Lennart Rehnman
GÖTEBORG. Tomas Ledin vill rädda Volvo och Saab.
Biltillverkarna får vara med gratis under sångarens hela sommarturné.
- Jag vill få svenskarna att köpa svenskt, säger han.
- Vi är väl stolta över Sverige?

FAKTA

Hit kör Ledin svenskt i sommar


3 juli: Skellefteå
4 juli: Sundsvall
juli: Kristianstad
9 juli: Helsingborg
10 juli: Varberg
11 juli: Svedala
15 juli: Borgholm
17 juli: Linköping
22 juli: Halmstad
24 juli: Leksand
30 juli: Stockholm
31 juli: Luleå
1 augusti: Vallsta
8 augusti: Örnsköldsvik
14 augusti: Götene
15 augusti: Arvika
20 augusti: Göteborg

Situationen är lite udda. Tomas Ledin, för evigt förknippad med svensk sommar och svensk pop, står med ena armen om Volvo Personvagnars vd Stephen Odell och den andra om Saabs vd Jan-Åke Jonsson.
Marknadsföringstricket går hem och bilcheferna ler i kapp på kajen utanför Göteborgsoperan.
- Jag är entusiastisk. Tomas är en känd underhållare som hör ihop med Sverige, precis som Volvo och Saab gör, säger Jan-Åke Jonsson och avslöjar att han har en massa skivor med Ledin hemma i Stockholm.

Van vid samarbete

För Odell är samarbete med artister inget nytt. Det gjorde han med Sting under sin tid på Jaguar.
- Bilar är känsla och passion, precis som musik, säger han.
Idén om samarbete föddes i Ledins hjärna under en middag med kompisarna i december förra året. Plötsligt sade han: "Nästa bil någon av oss köper är en svensk bil."
Tystnad. Bara några nervösa skratt hördes.
- Men vi är ju stolta över Sverige, stolta över att de här bilarna utvecklats i vårt land och då ska vi visa det, vidhöll han.
Idén grodde och Tomas Ledin beslöt sig för att utnyttja sitt kändisskap till bilbranschens fromma.

"Rätt tillfälle"

- Jag är medveten om den kraften, och nu när jag ska göra en sommarturné är det rätt tillfälle. Då är det inte så många som springer runt i bilhallar.
Volvo och Saab kommer därför att marknadsföra sig i särskilda showrooms vid konsertarenan. Där görs det knappast bilaffärer.
- Men du skapar ett intresse, tror Stephen Odell.
Annonsplatsen är gratis.
- Jag tjänar inte ett öre på detta, försäkrar Tomas Ledin.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!