Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tjuv i Sverige gripen i Rom – efter tre timmar

Det var en klocka av ett dyrbart märke som stals. Dock inte klockan på bilden. Foto: Pixabay
Flygplatsen Fiumicino i Rom. Foto: Wikimedia Commons

Den skånska kvinnan bestals på en exklusiv klocka. 

Men tack vare en blixtsnabb insats från Skånepolisen kunde tjuven gripas, bara tre timmar senare - på flygplatsen i Rom.

– Det är inte ofta vi kan hjälpa till att gripa någon utomlands, säger Magnus Niklewski, förundersökningsledare vid polisen.

Det var i början av mars som en kvinna i Helsingborg hörde av sig till polisen för att anmäla att hon bestulits på en klocka. Hon misstänkte att det var en manlig bekant som tagit klockan och nu var på väg till hem till Italien.

Kamp mot klockan

Förundersökningsledaren Magnus Niklewski vid polisens kontaktcenter fick ärendet på sitt bord och han förstod att det var bråttom, klocktjuven hade precis mellanlandat i Bryssel.

– Min första tanke var att vi ska göra precis vad vi kan för att få tillbaka klockan.

Magnus Niklewski ringde upp SPOC, Sveriges kontaktpunkt i Interpol. De kontaktade polisen i Bryssel men fick reda på att de var för sent ute. Mannens plan hade redan bordats. 

Istället kontaktades den italienska polisen. Magnus Niklewski berättar om en nervös väntan.

– Det var ett häftigt ärende. Man var nervös när de skulle konfrontera mannen. Det är inte ofta vi kan hjälpa till att gripa någon utomlands och det kan vi tacka alla duktiga aktörer för. Speciellt att SPOC var så samarbetsvilliga. 

Oväntat mottagande på flygplatsen

Strax innan klockan elva på kvällen, tre timmar efter att polisen fått kännedom om att mannen befann sig i Bryssel, landade klocktjuven på flygplatsen Fiumicino i Rom. Där välkomnades han av en väntande polisstyrka och klockan lämnades tillbaka utan motstånd.

Magnus Niklewski är positivt överraskad och glad över att de kunde få tillbaka kvinnans klocka. Klockan var värd runt 60 000 kronor så ägaren var givetvis angelägen om att få hem den men hon hade ingen större förhoppning. 

– Hon blev jätteglad. Jag fick ett mejl och hon var jättetacksam.

Gruppchefen är nöjd över kontaktcentrets insats.

– Helt klart. Vi gjorde allt vi kunde och när man gjort allt som står i ens makt så kan man vara nöjd, säger Magnus Niklewski.

 

Läs GT i vår nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!