Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Titta, här är SAS nya miljardsatsning

Richard Gustafson, vd på SAS.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Richard Gustafson, vd på SAS.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Planet släpper ut 30 procent mindre koldioxid.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Stort och rymligt kök för kabinpersonalen. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Snart dundrar det hypermoderna SAS Airbus 350 över Atlanten.

Efter en supersatsning värd miljarder har SAS presenterat sitt nya flaggskepp.

Luta dig tillbaka och njut – här kommer 268 ton lyx.

Under närmast ceremoniella former presenterade SAS det flygplan som ska ta dem ”in i framtiden”. 

Från och med januari nästa år ska flygplan av modellen A350 levereras till Kastrup, ett varje månad. Till en början totalt åtta flygplan – det nya A350 ska på sikt fösa undan sin föregångare A340. 

– Det är klart det är en kul dag när vi tar emot en ny flygplanstyp. Det är ett nytt kapitel i vår historiebok som vi skriver i dag. Titta runt bland mina kolleger som känner sig väldigt stolta och glada för att visa upp det här fantastiska planet, säger Rickard Gustafson, vd på SAS.

Fakta om A350

Längd: 66,9 meter

Vingbredd: 64,8 meter

Marschfart: 910 kilometer i timmen

Räckvidd: 13 800 kilometer

Max startvikt: 268 ton

Maxlast: 50 ton

Bränsleförbrukning: 0,028 liter/säteskilometer 

Kostnad: 1,5 miljarder/plan

Motor: RR Trent XWB

Längre sträckor

Det nya flygplanet – med motor från Rolls-Royce – ska användas för längre sträckor, jungfruresan med passagerare blir från Köpenhamn till Chicago. Och för de som skaffat sig en biljett väntar en behaglig flygning. 

Det knappt 67 meter långa flygplanet rymmer 300 passagerare – 40 business, 32 SAS Plus och 228 ekonomi. Gångarna är breda och det finns naturliga vändplatser för den som vill sträcka på benen. 

En snackbar på båda sidor av planet, tv-skärmar framför varje säte och textiler som andas. 

– Dels tycker jag det är en fantastisk komfort för kunderna. En härlig rymd i flygplanet, bra luft och väldigt tyst. Det är tekniskt väldigt avancerat, effektivt – inte minst bränsleeffektivt. Det är det mest hållbara flyg som finns på marknaden just nu, säger Rickard Gustafson. 

– Det är klart vi är glada för det. 

Lyxigt. För den som Business finns stora och breda säten, en 18,5” skärm, Wifi och laddningsmöjligheter. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Samtliga passagerare har en skärm framför sig. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Planet tar 300 passagerare.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Enligt SAS drar flygplanet 30 procent mindre bränsle än tidigare modeller – och utsläppen reduceras därmed ungefär lika mycket. 

Finns det inte risk, när ni lägger fram miljöfördelarna, att folk flyger mer och det då påverkar miljön mer? 

– Jag hoppas inte det. Jag är den första att ställa mig bakom att det finns ett behov av ett mer hållbart resande. Vi som flygbolag har ett gigantiskt ansvar för det. Det här är ett sätt, med gigantiska investeringar. Det är den modernaste tekniken som finns på marknaden för att sänka våra utsläpp här och nu, säger Rickard Gustafson.