Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Telefonbedrägerierna ökar kraftigt trots insats

Telefonbedrägerierna mot äldre ökar, varnar polisen. Den här kvinnan åtalades nyligen för att ha lurat en 85-årig man på 198 000 kronor. Foto: Polisen / Polisen
Foto: LISA MATTISSON

I slutet av våren hade telefonbedragarna som lurar främst äldre ”bara” fått in 4 miljoner kronor under en månad. Det är en kraftig minskning jämfört med föregående år. Men under våren avslutades en nationell insats mot bedragarna.

Då tog bedrägerierna fart.

– Nu är det uppe i nästan 16 miljoner kronor. Så mycket lurade bedragarna till sig under juli månad i år, säger Jan Olsson vid polisens nationella IT-centrum.

Han intervjuades i går av SVT Nyheter och rubriken blev ”Efter storsatsningen – telefonbedrägerierna har minskat med 90 procent”. Reaktionen lät inte vänta på sig. Banker och utredare som arbetar mot telefonbedrägerier har på sina skrivbord helt andra siffror.

Jan Olsson hade visserligen rätt när han i intervjun hävdad att telefonbedrägerierna gått ner kraftig i våras jämför med samma tidsperiod förra året. Men det som inte nämndes var att sedan maj månad i år har telefonbedrägerierna på nytt ökat. Ökningen sammanfaller med att polisens nationella insats mot telefonbedragarna avvecklats.

Tog ny fart

Det dröjde bara några få månader efter att insatsen avslutats - sedan tog bedrägerierna ny fart.

– I juli månad är handlar det om cirka 16 miljoner kronor. Men det är naturligt. När man gör en insats ger det effekt men sedan kommer bedragarna tillbaka och har då ändrat tillvägagångssätt, säger Jan Olsson.

Offren har varit och är främst äldre och metoderna att få dem att ta fram sin bankdosa eller använda sitt mobila bank-id skiftar ständigt. Det kan handla om att bedragarna låtsas ringa från en bank och påstår att något använder en persons kreditkort eller så kan bedragaren utge sig ringa från ett företag som lånar ut pengar.

Men syftet är alltid detsamma - att få offret att lämna ut en svarskod från sin bankdosa eller sitt mobila bank-id. Och helst ska offret lämna ut flera svarskoder.

Offren förstår sällan att det är en bedragare som i förväg kartlagt sitt offer och har tagit fram personnummer och är noga förberedd att tömma deras bankkonton. Sedan hösten 2017 har den här typen av bedrägerier lett till kriminella plundrat främst äldre personer på cirka 340 miljoner kronor.

Så här kan det låta, enligt ett nyligen inlämnat åtal till Malmö tingsrätt. Texten fanns skriven på en lapp när Malmöpolisen slog till mot en bedragarliga i Malmö men som letat offer över hela Sverige:

Lurade 85-årig man

”Hej, det här är Daniel Kvist från spärrtjänsten för Visa och Mastercard. Anledningen till att jag dessvärre stör dig i dag är pga en märklig händelse som skedde på ditt kort för 16 min sen”.

Eller så som i ett samtal till en 85-årig man som berättat för polisen att han blev uppringd av en kvinna som sade sig komma från kortföretaget VISA. Hon ville att han skulle logga in på sin bank så de kunde spärra hans kort. Kvinnan sa att de sett att 85-åringen blivit utsatt för ett bedrägeriförsök på 300 000 kronor och att han därför skulle logga in på sin bank så de kunde spärra kortet. 

Han gjorde som bedragarna bad honom. Då tog bedragarna över kontrollen av hans konton och förde över cirka 300 000 kronor från ett sparkonto till ett annat av mannens konton. 

Samtalet pågick i 20 minuter. Mannen hade precis kommit hem från sjukhus där hans hustru vårdades. Bedragarna kom över 198 000 kronor.

Han beskrev kvinnan som ringde honom på följande sätt:

– Rakt upp och ner en kvinna som kunde låtit som en polis eller banktjänsteman. Ingen dialekt, inte ens skånska, säger han i ett förhör hos polisen.

Bedrägeriet mot 85-åringen genomfördes av en kvinna som åtalades i början av augusti i Malmö tillsammans med fem andra personer. Samtalet till till 85-åringen ringdes från stadsdelen Hyllie i Malmö.

Jan Olsson uppger att polisen inom kort ska gå ut med ett pressmeddelande och bland annat på nytt varna för att telefonbedrägerierna ökar.