Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tekniska problem på klimatsmarta fartyg

Dagens toppnyheter – inrikes
De batteridrivna färjorna är de största i världen av sitt slag.Foto: Forsea / Pressbild

Tekniken vill inte riktigt fungera på elfärjorna mellan Helsingborg och Helsingör. 

Därför går fartygen på diesel sedan november, skriver Helsingborgs Dagblad.

Enligt Helsingborgs Dagblad har teknikstrulet slagit till mot Färjorna Aurora och Tycho Brahe. Båda färjorna har batterier ombord som laddas upp automatiskt när färjorna ligger vid kaj.

Men sedan två månader är det stopp i eldriften och därför går färjorna numera på diesel. 

– Vid service upptäckte vi problem med några få batterier – varje färja har 640 – och eftersom vi inte visste vad orsaken var bestämde vi oss för att stänga ner den driften tills vi vet vad som ligger bakom. Tekniken måste fungera till hundra procent, säger Johan Röstin, vd för Forsea, till tidningen. 

Batterifärjorna invigdes i höstas. Foto: Forsea / Pressbild

Stor uppmärksamhet

Färjornas klimatsmarta eldrift har fått stor uppmärksamhet och har bland annat tilldelats Helsingborgs stads miljöpris. 

Sedan november pågår arbetet med att försöka klarlägga varför batteridriften slutat fungera. Enligt Helsingborgs Dagblad kan felet ligga hos den programvara som styr tekniken. 

– Men vi är först i världen med den här driften och programvaran finns bara hos oss. Det är inte bara att tanka in ny och köra i gång, säger Johan Röstin, till tidningen. 

Johan Röstin är vd vid rederiet ForSea. Foto: Forsea / Pressbild

Batterifärjorna invigdes hösten 2018 och är de största i världen av sitt slag. Enligt ForSeas minskar koldioxidutsläppen med ungefär 65 procent vid full batteridrift. 

Johan Röstin säger till HD att han hoppas att batteriproblemen är lösta inom de kommande veckorna. På tidningens fråga vad det innebär att batteridriften lagt av säger han:

– Att vi inte kan minska lika mycket som önskvärt. Men vi har gjort mer för att dra ner den totala energianvändningen, som nya IT-system för att optimera fartygsframfarten, vilket har fått effekt och vi har minskat förbrukningen med sex procent.