Enligt Helsingborgs Dagblad har teknikstrulet slagit till mot Färjorna Aurora och Tycho Brahe. Båda färjorna har batterier ombord som laddas upp automatiskt när färjorna ligger vid kaj.
Men sedan två månader är det stopp i eldriften och därför går färjorna numera på diesel.
– Vid service upptäckte vi problem med några få batterier – varje färja har 640 – och eftersom vi inte visste vad orsaken var bestämde vi oss för att stänga ner den driften tills vi vet vad som ligger bakom. Tekniken måste fungera till hundra procent, säger Johan Röstin, vd för Forsea, till tidningen.

Stor uppmärksamhet
Färjornas klimatsmarta eldrift har fått stor uppmärksamhet och har bland annat tilldelats Helsingborgs stads miljöpris.
Sedan november pågår arbetet med att försöka klarlägga varför batteridriften slutat fungera. Enligt Helsingborgs Dagblad kan felet ligga hos den programvara som styr tekniken.
– Men vi är först i världen med den här driften och programvaran finns bara hos oss. Det är inte bara att tanka in ny och köra i gång, säger Johan Röstin, till tidningen.

Batterifärjorna invigdes hösten 2018 och är de största i världen av sitt slag. Enligt ForSeas minskar koldioxidutsläppen med ungefär 65 procent vid full batteridrift.
Johan Röstin säger till HD att han hoppas att batteriproblemen är lösta inom de kommande veckorna. På tidningens fråga vad det innebär att batteridriften lagt av säger han:
– Att vi inte kan minska lika mycket som önskvärt. Men vi har gjort mer för att dra ner den totala energianvändningen, som nya IT-system för att optimera fartygsframfarten, vilket har fått effekt och vi har minskat förbrukningen med sex procent.