Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Systemet stoppar pinuppa på flaska

Foto: Lasse Svensson / Amager Bryghus

Systembolaget stoppar en nakenöl i butikerna.

Ledningen för Systembolaget anser att flasketiketten associerar för mycket till sex och kärlekslust.

Det är det danska brygggeriet Amager Bryghus som lanserar en ölserie med sju smaker - en för varje dödssynd - på svenska Systembolaget.

Etiketternas design varierar. Vrede symboliseras av en arg bock och det som illustrerar lättja hämtas från åttiotalsfilmen The Goonies.

När bryggeriet skulle fixa fram flasketiketten för begreppet Lust valde man en tecknad kvinna med generösa former som tronar i ett badkar.

För mycket av det goda, resonerar Systembolaget.

När flaskölen, som kostar kring femtiolappen, lanseras i de svenska butikerna den 2 maj är därför pinuppan censurerad från flaskorna.

Gammeldags regler"

Etiketten har bytts ut mot en stor svart platta på flaskorna.

- Jag tycker kanske det är gammeldags regler i Sverige. Det ska inte vara pornografiska avbilder på en öl, men det tycker jag inte det är här, säger bryggeriägaren Morten Valentin Lundsbak till Sydsvenskan på nätet.

Han tycker den svenska uppfattningen är för hård.

Från Systembolagets sida hänvisas till alkohollagen, där det står att "vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas".

Lennart Agén, presschef på Systembolaget, beskriver för tidningen att etikettkvinnan är väldigt yppig. Brösten är framtonade, kvinnan är leende och så har man lagt till Lust.

- Alltihop kan på ett tydligt sätt kopplas till sex, kärlekslust och sexuell framgång, detta i både bild och text.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!