Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Systembolaget stoppar öletikett – är för ”drömsk”

Systembolaget säger nej till öletikett.
Foto: TT NYHETSBYRÅN / Christine Olsson
Johan Håkansson, vd för Ängöl.
Foto: Kristina Wirén

Bryggeriet Ängöl får inte sälja sin midsommaröl.

Systembolaget anser att etiketten strider mot kraven på särskild måttfullhet – trots att exakt samma etikett blev godkänd förra året.

– Det känns jättekonstigt, säger Johan Håkansson, vd för Ängöl.

Etiketten är baserad på en tavla målad av Kalmarkonstnären Jenny Nyström.

Motivet föreställer en sommardag med grönska, vatten och festklädda män och kvinnor. I bakgrunden syns även några personer som ror en eka.

Men när Kalmarbryggeriet Ängöl ansökte om att få använda bilden som etikett sade Systembolaget nej. Bedömningen är att det strider mot kraven på särskild måttfullhet, något som Barometern var först med att skriva om.

– Jag tycker det är jättekonstigt, säger vd:n Johan Håkansson som har överklagat beslutet till Alkoholsortimentsnämnden.

Här är bilden som inte godkändes av Systembolaget.
Foto: Jenny Nyström/Ängöl

Systembolaget: ”Riskfylld situation”

Systembolaget förklarar avslaget med att det är ”en riskfylld situation” att färdas på vatten, som det görs i bilden. Dessutom anser det statliga företaget att produktnamnet Midsommaröl ”skapar positiva associationer till högtiden midsommar”.

– Vidare anspelar märkningen på en drömsk sommarkänsla, skriver Systembolaget i beslutet.

Samtidigt fick bryggeriet godkänt förra året – för samma öletikett och produktnamn.

– Det känns konstigt, det är fortfarande samma lagstiftning som gäller. Det som varit godkänt innan borde bli godkänt igen tycker jag. Det finns många andra alkoholprodukter man kan ifrågasätta i så fall, säger Johan Håkansson.

Brukar använda konstnärens motiv

Ängöl har använt Jenny Nyströms motiv i flera av sina säsongsbaserade etiketter tidigare, bland annat jul- och påsköl.

– De reaktioner vi har mötts av nu är att många slås med häpnad över att det går till på det här sättet, säger vd:n.  

Men nu blir det ingen midsommaröl överhuvudtaget. Även om en överklagan har gjorts kommer man inte att hinna ändra etiketten lagom till midsommar.

– Vi har fått avslag på att lansera den och annars måste vi byta namn och hela biten. Det är helheten man bedömer och det hinns inte med nu, säger Johan Håkansson.

– Jag hoppas att vi kan komma till rätta med det så att vi kan lansera den nästa år i stället.