Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Systembolagets miss – nu godkänns midsommarölen

Etiketten på Ängöls midsommaröl får nu godkänt, men hinner inte blir klar till helgen. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Systembolaget stoppade ölen. Foto: Systembolaget

Bryggeriet Ängöls midsommaröl stoppades. Anledningen? Etiketten med ett motiv målat av konstnären Jenny Nyström visade ”en riskfylld situation”. 

Nu får bryggeriet rätt att av Alkoholsortimentsnämnden – men bryggeriet hinner inte få ut ölen till butikerna. 

– I den meningen har Systembolaget lyckats stoppa ölen i år, säger Johan Håkansson som är vd för Ängöl. 

Kalmarbryggeriet Ängöl ansökte om att få pryda sin midsommaröl med ett motiv målat av konstnären Jenny Nyström. Men Systembolaget sade nej.

Bilden som föreställer festklädda män och kvinnor, och där några personer ror en eka i bakgrunden, godkändes inte för att det visar ”en riskfylld situation” och anspelar på ”en drömsk sommarkänsla”.

Samtidigt fick bryggeriet godkänt förra året – för samma öletikett och produktnamn.

– Det känns konstigt, det är fortfarande samma lagstiftning som gäller. Det som varit godkänt innan borde bli godkänt igen tycker jag. Det finns många andra alkoholprodukter man kan ifrågasätta i så fall, sa Ängöls vd Johan Håkansson efter beskedet.

Här är etiketten som Systembolaget stoppade. Nu har Alkoholsortimentsnämnden gett bryggeriet rätt. Foto: Ängöl

”Ville inte ge negativt besked”

Systembolaget gav sin förklaring:

– När de kom till oss förra året hade vi en intern diskussion om etiketten. Men eftersom det var kort inpå midsommar ville vi inte ge ett negativt besked. Det är alltid roligare att säga ja än att säga nej, sa Systembolagets presschef Lennart Agén strax efter att de stoppat produkten.

Efter godkännandet påpekade dock Systembolaget att det skulle bli ett annat svar nästa gång, menar Agén.

– Vi sa att liknande etiketter inte skulle godkännas. Då kom de tillbaka med exakt samma. Kanske skulle vi ha varit ännu tydligare, det får vi ta på oss.

Ängöls vd Jonas Håkansson: ”Vi får komma tillbaka nästa år i stället”. Foto: Kristina Wirén

Trots beskedet – missar midsommar

Men nu får Ängöl rätt av Alkoholsortimentsnämnden. Ölen ska få säljas. 

”Den nu aktuella etiketten etiketten föreställer ett traditionellt midsommarfirande. Det förhållande att det även finns roddbåtar och vatten i bild innebär inte att etiketten skildrar en sådan situation där det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, t.ex. trafik”, skriver Alkoholsortimentsnämnden i sitt beslut. 

”Inte heller i övrigt kan etiketten anses strida mot bestämmelserna om marknadsföring i 7 kap. 1§ första stycket alkohollagen. Överklagandet ska därför bifallas”.

Nämndens beslut får inte överklagas. Men allt är trots detta inte frid och fröjd, för det blir ingen midsommaröl. Bryggeriet hinner inte få ut den till butikerna. 

– Nej, vi gör inte det tyvärr. I den meningen har Systembolaget lyckats stoppa ölen i år. Vi får komma tillbaka nästa år i stället, säger Johan Håkansson till P4

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!