Köttet som packas i Polen har svensk flagga.Köttet som packas i Polen har svensk flagga.
Köttet som packas i Polen har svensk flagga.
På baksidan står att köttet packas i Polen.På baksidan står att köttet packas i Polen.
På baksidan står att köttet packas i Polen.
Bengt Grafström, 69, skrev under tisdagen ett argt inlägg på Facebook efter att ha upptäckt att det svenska kött från Scan som han köpt till middag var förpackat i Polen. Foto: ROBIN GRANNBengt Grafström, 69, skrev under tisdagen ett argt inlägg på Facebook efter att ha upptäckt att det svenska kött från Scan som han köpt till middag var förpackat i Polen. Foto: ROBIN GRANN

Bengt Grafström, 69, skrev under tisdagen ett argt inlägg på Facebook efter att ha upptäckt att det svenska kött från Scan som han köpt till middag var förpackat i Polen.

 Foto: ROBIN GRANN

Svenskt kött från Scan packas i Polen

Publicerad

Bengt Grafström, 69, skrev under tisdagen ett argt inlägg på Facebook efter att ha upptäckt att det svenska kött från Scan som han köpt till middag var förpackat i Polen. Det dröjde inte länge innan han fick medhåll av andra konsumenter.

– Jag blev förbannad. Har köttet rest till Polen så ska det vara en polsk flagga också, annars känns det jäkligt fel, säger Bengt.

När Bengt Grafström från Eksjö skulle laga middag under tisdagen köpte han ett paket stekfläsk att ha till sin raggmunk och sylt. Som vanligt letade han efter svenskt kött och valde därför ett paket med svenska flaggan på. Men när han kom hem såg han att köttet var skivat och packat i Polen, trots att själva köttet kom från svenska djur - något som gjorde honom upprörd.

– Jag blev förbannad. Har köttet rest till Polen så ska det vara en polsk flagga också, annars känns det jäkligt fel, säger Bengt.

Och det var fler som kände likadant. När Bengt skrev ett inlägg på Facebook för att upplysa andra konsumenter om sin upptäckt var det många som reagerade med ilska.

En person skriver: "Nu är det kokta fläsket stekt som man säger. Köp inte skiten!". Och en annan "Vi konsumenter måste enas o protestera mot detta resursslöseri för några kronors inbesparande." Framförallt är det miljöaspekten kring transporten till Polen som människor har upprörts av.

– Nu för tiden är det ju mer lönt att skriva på Facebook än att ringa till Scan. Man kan skapa lite opinion, säger Bengt.

Sara Hoff, kommunikationsdirektör på HK Scan, säger att anledningen till att företagets stekfläsk och bacon packas i Polen är för att de där har en anläggning som är specialiserad på just det.

Varför valde ni att placera anläggningen i Polen?

– Det är för att man valt att specialisera sig på ett ställe, i stället för att ha flera ställen i olika länder.

Men varför just Polen? Är det av ekonomiska skäl?

Jag var inte inblandad i den beslutsprocessen, men man ansåg att Polen var en lämplig plats. Sedan är det ju så att det företag gör alltid baseras på ekonomi, oavsett vad.

Hur påverkar transporten till Polen miljön?

– Vi har åtta mil från Kristianstad, där köttet styckas, till färjan. I Polen ligger vår anläggning nära färjeläget. Den sträckan utgör en väldigt liten andel av de utsläpp som görs.

Det har förts fram önskemål om att produkter från er som packas i Polen även ska ha en Polsk flagga. Är det något ni kan tänka er att göra?

– På baksidan av förpackningarna är vi tydliga med att köttet tillverkas och packas i Polen.

Räcker det?

– Ja, vi har försökt vara tydliga med det. Det är ingenting vi undanhåller. Huvudsaken är att det är svenskt kött i produkten.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag