Polisen Saga i "Bron" spelas av Sofia Helin.Foto: SVT
Polisen Saga i "Bron" spelas av Sofia Helin.Foto:
SVT

Succén "Bron" ska bli turistmål

Publicerad

57 länder har köpt den svensk-danska tv-serien "Bron".

Nu ska succén bli turistmål.

När BBC sände första säsongen av "Bron" fick turistbyrån mejl med frågor om ifall det fanns någon rundtur på inspelningsplatserna i Malmö eller Köpenhamn.

- Vi upptäckte att det fanns ett intresse för "Bron" i de sociala medierna, säger Anna Wittgren på Malmö turism till Sydsvenskan.

Malmö turism har kontaktat ett företag som kan utveckla marknadsföringen för "Bron" och Malmö. Produktionsbolaget finns med i projektet för att tipsa om bra platser att besöka. Förebilden är Wallander-vandringarna som Ystads turistbyrå arrangerar sedan flera år i Hennings Mankells antihjältes fotspår. Intresset kan utvecklas på båda sidor om Sundet, det är det som är det fiffiga.

- Det kan bli tvådagars vandringar på båda sidor av bron, cykelturer och så vidare, säger Wittgren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag