Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Studie: Instagram ger unga kvinnor ångest

Instagramkontot Celeste Barber driver med de ouppnåeliga idealen som visas på Instagram.
Skådespelerskan Amy Schumer är en av många kändisar som vill visa upp en ickeperfekt version av sig själv och sitt liv.
I en studie som gjorts på Lunds universitet framgår det att den sociala appen Instagram är ångestframkallande och leder till att unga kvinnor mår dåligt, säger Beatrice Stjernswärd, en av författarna bakom uppsatsen.

I en studie som gjorts på Lunds universitet framgår det att den sociala appen Instagram är ångestframkallande och leder till att unga kvinnor mår dåligt.

– Det påverkar självbilden och kroppsbilden negativt och uppmuntrar ett ouppnåeligt ideal, säger Beatrice Stjernswärd, en av författarna bakom uppsatsen.

Beatrice Stjernswärd, 23, är en av personerna bakom studien "Instagram - Den Sociala Paradoxen" vid Lunds universitet. Hon och medförfattarna Julia Alm och Lovisa Berntson, är förvånade över resultatet som visar att unga kvinnor mår dåligt och får ångest av mobilapplikationen Instagram.

– Främst märkte vi att användandet av Instagram är ångestframkallande och leder till att man känner sig dålig. Vi märkte också att det påverkar självbilden och kroppsbilden negativt och uppmuntrar ett ouppnåeligt ideal, säger Beatrice Stjernswärd.

Att det råder en stress om att vara smal framkom under samtliga intervjuer som ligger till grund för C-uppsatsen. En av kvinnorna berättar i studien att ett av de viktigaste kriterierna för en bra Instagrambild är att man ser smal ut.

En person uppgav också att om någon lagt upp en bild där personen i fråga inte såg smal ut ledde detta till ångest och att man bad att få bilden borttagen.

Snygg, smal och rik

En av tjejerna säger i studien "Man vill ju inte följa någon som inte är snygg".

– Det är mycket fokus på utseende, man vill bli uppfattad som snygg, vilket skapar stress och oro. Vi ser också en hög korrelation mellan "snygg och smal" och "populär", det vill säga att personen får många likes på sina bilder.

Att få så många gillningar som möjligt är enligt studien en sporre för unga kvinnliga Instagramanvändare, och bristen på dessa kan leda till dåligt självförtroende.

– Om en person inte får så många likes som den förväntat sig, så kan den känna sig dålig och oattraktiv och självförtroende fick sin en törn, säger Beatrice Stjernswärd.

Även materiella ting blir en viktig faktor som att visa upp dyra märkesväskor i bakgrunden på en bild.

– Alla vill framstå som rika, snygga, smala och populära.

Enligt Beatrice Stjernswärd kom studien till efter att de noterat att vänner och bekanta slutade att använda appen för att den var för ångestframkallande.

– Vi visste att många upplevde det som en jobbig grej men vi blev överraskade att det var till den grad att folk verkligen mår dåligt över Instagram. Vilket är helt sjukt, det ska ju vara en kul grej.

Hon tror att det beror på att användarna jämför sig med personer vars liv är till synes perfekta.

– Det är en fejkrealitet som blir förvillande. Allt är filtrerat och ser perfekt ut, ett hav som ser grådassigt ut fixas så det ser blått ut, det står snittblommor på frukostbordet ... Då kan ju inte jag lägga upp en bild på min trista korvmacka.

Motreaktion

Instagram är det populäraste sociala mediet bland unga i Sverige, efter Facebook. Tonårstjejer utgör den största användargruppen, över 80 procent är inne på appen dagligen.

Beatrice Stjernswärd tror att de är viktigt att medvetandegöra och pratat om pressen som den här typen av sociala medier skapar. Och hon välkomnar den motreaktion som nu sprider sig i Instagramvärlden. Bland annat det satiriska kontot Celeste Barber och skådespelerskan Amy Schumer har gjort en grej av att i stället visa upp en oretuscherad version av livet.

– Amy Schumer lägger upp roliga och ickesmickrande bilder, det tror jag att folk uppskattar säger Beatrice Stjernswärd.

I november 2015 utbröt en mediestorm efter att den australiska modellen Essena O'Neil som hade ett Instagramkonto med hundratusentals följare upplevde att hennes liv tedde sig allt mer konstgjort – och bestämde sig för att lägga korten på bordet. Hon började kommentera bilderna och förklara hur fejkade de var och hur mycket jobb som låg bakom dem. Slutligen raderade hon sitt konto. Och fler Instagramanvändare följde i hennes fotspår.

Enligt en artikel i New York Times visar studier att Instagram göder narcissism – att lägga upp en selfie för att sedan hela tiden mäta sin populäritet i antalet likes kan leda till ett destruktivt beteende.

Söka hjälp

Psykologen Jelena Röshoff förklarar för Kvällsposten:

– Snabba, kortsiktiga kickar är extremt belönande, och vissa har lättare och vissa har svårare att stå emot impulserna att kolla telefonen. Som allt annat som man gör för mycket kan det vara destruktivt.

Hon menar också att det finns tidigare forskning som visar att man mår sämre över sitt utseende om man tittar på bilder av snygga personer av samma kön som en själv, än om man tittar på mer neutrala bilder.

– Jag märker att folk mår dåligt när de jämför sig med andra och fokuserar alltför mycket på att tänka negativt om sig själva, och Instagram är ytterligare ett medium som man kan använda till att jämföra sig.

Enligt Jelena Röshoff kan det vara läge att söka hjälp om man blir irriterad när man inte kan ägna sig åt sociala medier samt tappar intresse för det man brukar tycka är kul.

– Det är viktigt att inte låta Instagram sätta agendan för vad som är önskvärt i ditt liv och att komma ihåg att det man ser bara är en liten, liten del av verkligheten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!