Foto: CHRISTER WAHLGRENFoto: CHRISTER WAHLGREN
 Foto: CHRISTER WAHLGREN

Strömavbrott i Lund stoppar operationer

Publicerad

Skånes universitetssjukhus i Lund drabbades under onsdagen av strömavbrott – och har en minskad strömkapacitet. 

Operationer har ställts in och ambulanser har dirigerats till andra sjukhus. 

– Det är ett allvarligt läge, säger Magnus Aspegren, pressansvarig vid Skånes universitetssjukhus. 

Första strömavbrottet inträffade vid 10.30 på onsdagsförmiddagen – därefter ska flera kortare avbrott ha skett, uppger sjukhuset. 

Och sjukhuset har under eftermiddagen haft stora problem med strömförsörjningen. 

"Allvarligt" 

Problemet är att strömkapaciteten har minskat avsevärt. 

Eftersom det inte går in lika mycket ström till byggnad som i normala fall har sjukhuspersonal tvingats att hushålla med ström. 

Personal och patienter på sjukhuset har fått en generell uppmaning om att stänga av all icke-nödvändig utrustning. Datorer som inte används ska stängas av och lampor i rum som inte används ska släckas.  

– Vi har upprättat en särskild krisledningsgrupp som arbetar med frågan kontinuerligt till det är stabilare. Det är ett allvarligt läge när sjukhuset inte kan bedriva sin vanliga verksamhet, säger Magnus Aspegren. 

Ambulanser omdirigeras

Planerade operationer ställdes in och ambulanser dirigeras till andra sjukhus.

Den ström som kommer in till sjukhuset ska användas för den viktigaste vården: de som till exempel vårdas i respirator eller behöver en akut röntgen. 

– Det påverkar hela systemet när kapaciteten är lägre. Den får konsekvensen att den ström som kommer in till sjukhuset måste användas till den viktigaste sjukvården, säger Magnus Aspegren.

Vid 14-tiden kom strömmen tillbaka. 

– Strömmen är tillbaka, men med begränsad kapacitet. Inte full styrka. Därför genomförs endast akuta undersökningar och operationer i Lund. Vi skjuter på det andra tills det åter är full styrka, säger presskommunikatör Görel Karlsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag