Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Storföretag kopierade 20-åriga Elizas kläder

Inlägget med kritik som Eliza Hilding riktar mot Shein har fått runt 40 0000 likes.
Foto: Eliza Hilding. / Instagram

Malmödesignern Eliza Hilding, 20, hade bara haft sin första kollektion ute i ett par veckor.

Sedan släppte storföretaget Shein en nästan identisk design. 

– Jag är chockad och arg. Jag har spenderat så mycket tid och så bara tar de det ifrån mig, säger hon.

Eliza Hilding fick lära sig att sticka redan som åttaåring av sin farmor. Men det är först nu, tolv år senare som hon verkligen satsar på det. 

Nyligen gjorde hon klart en egen kollektion. 

– Det är mitt nya stora intresse, och jag ville skapa unika kläder på ett miljövänligt sätt, säger hon.

Redan efter ett par veckor upptäckte hon att det fanns en snarlik design ute till försäljning hos klädjätten Shein.

– Det är mycket känslor, jag är både ledsen och arg. Jag har spenderat så mycket tid, både designat och stickat själv.

Hon berättar att hon i genomsnitt ägnar 20 timmar per plagg och för det tar hon 1 000 kronor.

– Det är en hel process, och så tar de min design ifrån mig, och säljer den för 99 kronor.

”Man förväntar sig inte att ett så stort företag tar din design när man är 20”, säger Eliza Hilding.
Foto: Eliza Hilding. / Instagram

När hon publicerade vad som hänt på Instagram fick hon mycket respons och många nya följare – vilket har gjort att hennes design har uppmärksammats. 

– Många har delat och tycker inte att det är acceptabelt. Samtidigt är det ju en ära att företaget tycker det jag gjort är snyggt, trots att jag bara hållit på i ett par veckor.

”Inte första gången”

Flera andra småkreatörer och mindre företag har upplevt samma sak. 

– Det här är inte först gången det här företaget gör så här. Jag borde kanske anmäla det, men det känns omöjligt. Till och med klädmärket Levis har stämt dem, men förlorat, säger Eliza Hilding.

När Eliza Hildings inlägg nått 10 000 likes fick hon ett meddelande från företaget, som var ett automatiskt meddelande som har setts även bland kommentarerna på deras konto, berättar hon.

Efter det försvann den identiska produkten från Sheins hemsida. Eliza hoppas att det här inte inträffar igen.

– Nu vill jag fortsätta satsa på det här och målet är att en dag kunna ha mina egna anställda, säger hon. 

Kvällsposten har sökt Shein för en kommentar men har inte fått något svar. 

TV: Malmöimamen fortsätter att sprida hat mot judar

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!