Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Storbråk om tunnel för snabbväg till Hamburg

I dagsläget är resenärer som vill korsa Fehmarn Bält tvungna att ta färjan mellan danska Rödby och tyska Puttgarden men med tunneln behöver man inte vara beroende av färjornas tidtabell.
Foto: Sven Lindwall

År 2021 ska tunneln mellan Rödby och Puttgarden invigas.

Men nu har ett storbråk utbrutit om olika trafikprognoser kring tunneln.

Den nya fasta vägen mellan Lolland och Tyskland kommer, när den står klar, att förkorta restiden till Hamburg från Sydsverige. I dagsläget är resenärer som vill korsa Fehmarn Bält tvungna att ta färjan mellan danska Rödby och tyska Puttgarden men med tunneln behöver man inte vara beroende av färjornas tidtabell.

Men nu har ett vilt storbråk brutit ut mellan dels tunnelbolaget Femern A/S och rederiet Scandlines, som i dag trafikerar bältet.

Ny prognos bakom bråket

Enligt en ny trafikprognos av Femern A/S kommer tunneln redan ett år efter invigningen trafikeras av i medeltal 9 500 fordon och 93 tåg varje dygn.

Tre år senare ska volymerna ha ökat till 11 000 bilar och 101 tåg per dygn. I denna nya prognos har man räknat med ökade trafikintäkter, större EU-stöd och lägre realränta som gör att återbetalningstiden för tunnelbygget kortas från 39 år till mellan 32 och 37 år.

Priset för att köra igenom tunneln ska vara 484 danskar kronor för personbilar och 2059 danska kronor för lastbilar.

– Med den uppdaterade trafikprognosen och den uppdaterade finansiella analysen bör kritiken mot ett föråldrat beslutsunderlag tystna, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke i en kommentar.

"Felaktiga kalkyler"

Men Scandlines, som trafikerar Fehmarn Bält, är kritiska och menar att kalkylerna är felaktiga, eftersom de bygger på att Scandlines lägger ner sin trafik, vilket rederiet inte planerar göra.

Till danska Børsen hävdar Scandlines vd Søren Poulsgaard att färjetrafiken svartmålas, och Scandines har anmält till EU att tunnelprojektets ekonomi bygger på olagligt stöd, med icke tidsbegränsade statliga kreditgarantier. Rederiet hotar med domstol.

Tunnelbolaget och rederiet har nu enats om att först ha ett möte för att diskutera situationen.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!