Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stor brist på lastbilschaufförer – 2 200 nya förare behövs i år

En ny undersökning – där 1 000 åkerier i hela landet deltagit – visar att det behövs 2 200 nya förare bara i år. Foto: MEDIABASEN
Den största bristen på förare finns i sydvästra och sydöstra Sverige. Foto: ROBIN ARON

Statusen för föraryrket behöver höjas.

En ny undersökning – där 1 000 åkerier i hela landet deltagit – visar att det behövs 2 200 nya förare bara i år.

Den största bristen finns i sydvästra och sydöstra Sverige.

Det är tidningen Smålänningen som lyfter problematiken med förarbrist hos lastbilsåkerierna. Det är det senaste åren som behovet har uppstått, dels på grund av att färre utbildar sig, men också av att många har en felaktig bild av vad yrket går ut på.

Det menar Jörgen Wass som är vd i Brunskogsgruppen, men också sitter med i TYA – Transportfackets Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. Det är de som har gjort undersökningen.

– Innan brukade vi ringa in tidigare anställda som har gått i pension, men eftersom de inte har någon YKB så går det inte längre, säger Jörgen Wass till Smålänningen.

Bilden av yrket har ändrats

Det han syftar på att är att samtliga lastbilschaufförer inom EU – från och med i fjol – behöver gå en årlig utbildning för att få ett yrkeskompetensbevis. Något som Wass och TYA i grunden menar är bra.

Men faktumet har försvårat möjligheten att ta in ersättare när det inte finns chaufförer, eftersom exempelvis pensionerade förare inte har gått den senaste utbildningen. Dessutom ökar konkurrensen från Östeuropa, där förare med sämre och billigare villkor får jobba med undermålig lön under bristfälliga förhållande.

Något som förstås påverkar mångas bild av yrket.

– Kanske är det den bilden man har av yrket, men så ser det inte alls ut på de svenska företagen. Vi har kör- och vilotider som måste följas, och som vi noga lever upp till, säger Jörgen Wass till Smålänningen.

Konkurrens från Östeuropa

Företagen från Östeuropa saknar ibland kollektivavtal, men samtidigt behövs under året 2 200 nya förare komma ut i arbete. Problemet är stort i Ljungbyområdet, men behovet bedöms generellt vara störst i södra Sverige.

Och hur ska man göra det?

Ett sätt är enligt Wass att öka attraktionskraften för yrket. Dels genom marknadsföring gentemot skolor, men också med aktivt arbete för att informera om behovet.

– Vi kan bli bättre på att marknadsföra oss redan i årskurs 8, säger Jörgen Wass till Smålänningen.

Yrket är till stor del datoriserat

Behovet av lagerpersonal är också större i dag än vad det har varit tidigare. I dag handlar en stor del av arbetet – även för lastbilschaufförer – om så mycket mer än att köra, som det kanske traditionellt sett har varit.

Mycket är datoriserat och utvecklingen går allt mer mot alternativa bränslen. Men en positiv aspekt är att många som kommer in i branschen, som praktikanter eller nyutbildade, ofta hittar jobb.

 

Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!