Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Staten stängde Sverkers skola – nu kör han buss

Foto: Privat / Privat
Foto: ULF RYD

Skolinspektionen har stängt sex friskolor runt om i Sverige. 

En av dem är Kilowattskolan – som fem dagar före jullovet 2018 tvingades stänga.

Skolinspektionen punktade upp en lång lista på brister, däribland mobbning och våld som anledning till det snabba beslutet.

– Det var osanning, det hade varit en väldigt lugn höst, säger Sverker Hagman, rektor och ägare av friskolan.

En granskning gjord av DN visar att sedan sommaren 2018 har Skolinspektionen stängt sex friskolor runtom i Sverige. Hundratals miljoner har betalts ut till skolorna för att bedriva utbildning och utveckla verksamheten, samtidigt som rapporter visar felaktigheter i betygsättning och allvarliga brister i likväl undervisning som skolmiljö.

På vissa skolor har ägarna hunnit plockat ut miljonvinster innan Skolinspektionen tvingat dem att stänga. I DN:s granskning framgår att flera skolor misslyckats med att hjälpa elever i behov av särskilt stöd.

Kilowattskolan i Malmö är en av dem. 

Sverker Hagman som grundade och ägde skolan blev både förvånad och besviken när beslutet om stängning kom med så kort varsel som fem dagar. Efter 40 år i branschen har han lämnat skolvärlden bakom sig och kör buss i Malmö stad i stället.

– Jag träffar mina gamla elever när jag sitter bakom ratten, säger Sverker Hagman.

”Skedde alltför drastiskt”

Kilowattskolan hade funnits i sju år och beskrev sig själva som ”Den lilla grundskolan mitt i staden”. På skolan gick cirka 65 elever i årskurserna 4-9. Många av eleverna hade, enligt Sverker Hagman, särskilda behov och behövde en lugn miljö med färre elever för att klara av skolan. Det ville Kilowattskolan erbjuda dem.

Men redan 2013 uppdagades det att elever tagit struptag på skolans personal och ett vaktbolag fick sättas in för att säkerställa tryggheten. Skolinspektionen granskade skolan under flera år och påpekade tidigt brister gällande såväl studiemiljö som undervisning.

När Kilowattskolan inte kom till bukt med de påpekade bristerna hotade Skolinspektionen med vite på 250 000 kronor.

I december 2018 fattade de beslutet att skolan skulle stängas och inte få öppna igen efter jullovet. Enligt beslutet hade skolan inte vidtagit åtgärder tillräckligt skyndsamt.

– Det gick lite långsamt kanske, men man kan inte säga att vi inte var skyndsamma nog, det är tyckande inte fakta, säger Sverker Hagman.

Sverker Hagman berättar att de sökte dialog med Skolinspektionen när de själva insåg att de inte hade kraft nog att komma tillrätta med problemen på skolan. 

– Vi hade tankar om att Malmö stad kunde ta över skolan, men detta ignorerades helt och sen tog de beslut om att stänga skolan mitt i läsåret, säger han.

Samtliga elever fick omplaceras

Under jullovet hade kommunen fullt upp med att hitta nya skolor till eleverna som plötsligt stod utan skola. För de elever som gick i åk 9 skulle de alltså ha nya lärare, ny klass sista terminen i grundskolan. Både föräldrar och elever var oroliga för vad det skulle innebära för slutbetygen.

– Det förstår man ju att Skolinspektionen försatte barnen i en väldigt allvarlig situation. Att man ska behöva byta skola sista terminen är orimligt, säger Sverker Hagman.

Han överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm, men väntar fortfarande på besked. En JO-anmälan upprättades också, men lades ner.

– Vi har överklagat för att Skolinspektionen satte eleverna på gatan. De hade kunnat ge   oss en termin att avsluta, det var onödigt att det skedde så drastiskt.

Friskolor ett komplement

Några planer på att öppna friskola igen har han inte. Efter 40 år som lärare, rektor och friskolegrundare har han startat ett nytt kapitel som bussförare i Malmö. Men han erkänner att om beslutet skulle hävas skulle han inte tacka nej till att driva skolan igen.

– Jag ser friskolor som en möjlighet att skapa en positiv konkurrens och pedagogiska alternativ. Jag tycker att den kommunala skolan fungerar väldigt bra, men vi var ett komplement för de som behövde ett mindre sammanhang.