Den 28-årige mannen stal kvinnans mobil, använde hennes personnummer och lösenkod och kunde sedan låna 50 000 kronor som han förde över till sig själv. Foto: KvällspostenDen 28-årige mannen stal kvinnans mobil, använde hennes personnummer och lösenkod och kunde sedan låna 50 000 kronor som han förde över till sig själv. Foto: Kvällsposten
Den 28-årige mannen stal kvinnans mobil, använde hennes personnummer och lösenkod och kunde sedan låna 50 000 kronor som han förde över till sig själv. Foto: Kvällsposten
Vänner till den åtalade mannen köpte också en hel hos Pølsemannen i MalmöVänner till den åtalade mannen köpte också en hel hos Pølsemannen i Malmö
Vänner till den åtalade mannen köpte också en hel hos Pølsemannen i Malmö
Kontoutdrag visar att lånet som togs i kvinnans namn och med henne bankid användes för att handla på bland annat Emporia i Malmö. Foto: KVÄLLSPOSTENKontoutdrag visar att lånet som togs i kvinnans namn och med henne bankid användes för att handla på bland annat Emporia i Malmö. Foto: KVÄLLSPOSTEN
Kontoutdrag visar att lånet som togs i kvinnans namn och med henne bankid användes för att handla på bland annat Emporia i Malmö. Foto: KVÄLLSPOSTEN

Stal kvinnas Bank-ID och tog snabblån

Publicerad

En dag fick den 25-åriga kvinnan en kopia på en kreditupplysning. Någon hade tagit ett lån på 50 000 kronor med hennes Bank-ID, och samma dag försökt ta ytterligare ett lån på 100 000 kronor.

En man misstänks ha stulit hennes mobila Bank-ID för att ansöka om lånen och sedan lägga beslag på pengarna.

För nästan exakt ett år sedan började kvinnan en utbildning i Malmö. Där fanns också en 28-årig man som sökte kontakt med henne. Han försökte på olika sätt förmå henne att ta lån i sitt eget namn åt honom, vilket hon enligt förhör hos polisen vägrade.

Vid ett tillfälle frågade 28-åringen henne om hon visste var hennes mobiltelefon fanns. Det visste hon inte, eftersom det visade sig att han stulit den. Kvinnan fick tillbaka mobilen.

Saknade skärmlås

Samma sak upprepades en tid senare men den gången upptäckte hon att mobiltelefonen återigen saknades. 28-åringen nekade först men lämnade sedan över den. Men kvinnan insåg inte vad som skett medan han haft den.

Han hade utan hennes vetskap undersökt mobilen, som saknade skärmlås, och hittat koden till hennes Bank-ID. 28-åringen hade också tagit reda på hennes personnummer, anser åklagaren.

Kort efteråt, den 15 december förra året, ska kvinnan utan att veta det själv ha ansökt om ett lån på 100 000 kronor för att köpa en bil, men fått avslag.

Samma dag togs ett lån i hennes namn på 50 000 kronor hos ett finansbolag och det gjordes två misslyckade försök att låna pengar på två banker.

Det här fick hon veta när kreditupplysningarna kom med posten. 

Hittade lösenkod

Efter att ha gjort polisanmälan och spärrat sitt personnummer kunde hon med polisens hjälp få förklaringen till vad som kan ha hänt.

28-åringen misstänks ha tagit lånen med hjälp av kvinnas Bank-ID vars lösenkod fanns antecknat i mobilen. Efter att lånet på 50 000 kronor beviljats hade han sedan, återigen med hjälp av hennes bankid och personnummer fört över pengarna till andra bankkonton. 

Utdrag från banker visar att pengarna använts för att satsa på spel, köpa korv och hamburgare, mat samt även barnkläder.

Den 28-årige mannen hävdar att kvinnan haft en överenskommelse med honom och att det inte finns en tillstymmelse tillbedrägeri från hans sida. Det anser inte åklagaren som åtalat honom för grovt bedrägeri och övergrep i rättssak.

28-åringen är välkänd av polisen. Han förekommer med 15 avsnitt i belastningsregistret. Senast dömdes han av hovrätten till fängelse för bland annat grova bedrägerier.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


s

Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag