Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Staffanstorps reklamfilm sågas: ”Ett vidrigt tilltag”

Staffanstorps kommunalråd Christian Sonesson (M) säger att folk läser in för mycket i filmen.
Foto: JOHAN NILSSON/TT
Pierre Sjöström (S).
Foto: JENS CHRISTIAN
Foto: Skärmavbild / Staffanstorps kommun

Staffanstorp gör reklam för sin kommun med en film som har skapat debatt på de sociala medierna.

Kritikerna menar att filmen, fullt medvetet, bara innehåller vita människor och den hyllas av främlingsfientliga sajter av samma orsak.  

– Vi tänker inte på vilken hudfärg människor ska ha när vi gör annonser, säger kommunalrådet Christian Sonesson (M).

Staffanstorp fick rikstäckande uppmärksamhet i oktober när man beslutade att dra in privilegier för IS-återvändare. Nu har kommunen återigen blivit föremål för debatt.

Anledningen är en reklamfilm gjord för att marknadsföra Staffantorp som ett möjligt nytt hem för alla som tröttnat på ”otryggheten” i Malmö. 

På de sociala medierna har filmen lockat till både löje och ilska. Många har noterat att samtliga personer i filmen som ska representera boende i Staffanstorp är vita. Filmens slogan – ”Som resten av Sverige borde vara” – har också väckt debatt.

Hyllas av främlingsfientliga sajter för vita medverkande

Samtidigt har filmen hyllats av främlingsfientliga sajter för att den bara visar vita människor.

– Folk läser in för mycket. Vi registrerar inte etnicitet, vi tänker inte på vilken hudfärg människor ska ha när vi gör annonser, säger kommunalrådet Christian Sonesson (M). 

Enligt socialdemokratiska kommunalrådet Pierre Sjöström, andre vice ordförande i kommunstyrelsen, så har en kioskägare som är invandrare bytts ut mot en vit skådespelare i filmen. 

Enligt Pierre Sjöström är kioskägaren i Staffanstorp i själva verket invandrare.
Foto: Skärmavbild / Staffanstorps kommun

– Han som har den här kiosken och stänger dörren i slutet av filmen – i verkligheten är han invandrare. Men då har man bytt ut honom mot en vit man, hävdar Pierre Sjöström
– Om det är medvetet eller omedvetet vet jag inte.

”Staffanstorps kommuns nya informationsfilm lyfter fram bland annat de goda resultaten vad gäller trygghet, skola och näringsliv och det fokus på kärnverksamheter som präglar kommunens inriktning”, skriver kommunen på Twitter.  

https://twitter.com/staffanstorp/status/1193889638798254080

Filmen visar när mamman och hennes dotter flyr från gäng

I filmen får man se hur en dotter och en mamma flyr ett ungdomsgäng, samtidigt som en speakerröst pratar om att många känner sig ”förlorade och vilsna i sin stad”. 

I nästa sekvens har samma familj flyttat till Staffanstorp – en plats där ”tryggheten, äldreomsorgen, skola och näringslivet verkligen fungerar”. Därefter följer ett montage med leende personer i olika idylliska scener som ska visa upp Staffanstorp som en idealplats för alla som letar nytt boende. 

– Man första reaktion var: varför gör man en sådan här film? Jag frågade kommundirektören och han sa att den spelades in i somras och att alla andra gör sådana här filmer för att locka invånare till sina kommuner. Men jag har inte sett jättemånga sådana filmer från andra kommuner, säger Pierre Sjöström. 

S-politikern: Filmen kostade 90 000 kronor att göra

Hans främsta kritik mot filmen handlar i stället om det ekonomiska. 

– Det är slöseri med skattemedel. Punkt slut. Staffanstorp ligger mellan Lund och Malmö, vi behöver inte göra reklam för att folk ska flytta hit. 

Vad kostade filmen? 

– Enligt kommundirektören 90 000 kronor. Vi kunde ha lagt det på något helt annat, säger Pierre Sjöström. 

Sydsvenskans ledarskribent Moa Berglöf menar att dödskjutningen i Malmö gör filmen extra illatajmad. 

”Det här är det vidrigaste tilltaget jag sett på länge”, skriver hon på Twitter. 

Christian Sonesson: ”Tänker inte på hudfärg”

Men kommunalrådet Christian Sonesson står bakom innehållet, trots kritiken. 

– Det sägs att det är mycket snack på Twitter, men jag twittrar inte själv, säger han. 

– Det bor så klart människor i Staffanstorp som har en annan bakgrund. 

Det finns alltså ingen medveten tanke om att visa upp en viss typ av människor?

– Det är inte jag som gjort filmen, men det finns ingen medveten tanke om att folk ska se ut på ett visst sätt.

Hatsajterna Fria Tider och Nordfront har skrivit hyllande texter om reklamfilmen på sina hemsidor. De senare hävdar att filmen riktar sig till ”de människor som drabbats och fått nog av mångkulturen”.

Sonesson har inte tagit del av hatsajternas tolkning av filmen. 

– Men det är som alltid. Det finns olika läger i olika frågor.