Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Malmömoderat bakom Staffanstorps reklamfilm

Kommunen: ”Vi tänker inte på vilken hudfärg människor ska ha”
Nu kan Kvällsposten avslöja vad picknick-korgen i reklamen kostade.
Foto: SKÄRMDUMP / STAFFANSTORP.SE

Staffanstorps reklamfilm, som utmålade Malmö som en förlorad stad, producerades av Malmömoderaten Niclas Röhr.

Han gjorde filmen samtidigt som han representerar Malmöborna som ledamot i kommunala bolaget Boplats Syd.

Nu kan Kvällsposten avslöja hur mycket pengar Staffanstorps invånare betalat för filmen.

Staffanstorps reklamfilm har väckt kritik bland många som anser att den anspelar på främlingsfientliga stämningar.

Kritikerna menar att filmen medvetet bara innehåller vita människor och den hyllas av främlingsfientliga sajter av samma orsak.

Filmen har också väckt uppmärksamhet för att den gör reklam på bekostnad av Malmö.

Många av oss vaknar upp i en stad som vi en gång kallade vår hemstad. Men utvecklingen med otryggheten och utanförskapet har gjort att många känner sig förlorade och vilsna i sin stad”.

Så inleds reklamen som utmålar Malmö som en förlorad stad, som en barnfamilj lämnar för att bosätta sig i Staffanstorp.

Bakom filmen om att flytta från Malmö finns moderaten Niclas Röhr, som samtidigt representerar Malmöborna som ledamot för kommunala bostadsförmedlingen Boplats Syd.

Ser ingen konflikt

Moderaternas gruppledare i fullmäktige Håkan Fäldt ser ingen konflikt.

Niclas Röhr (M) sitter i Malmös kommunala bostadsförmedling, Bostad Syd, samtidigt som han gjort Staffanstorps film som utmålar Malmö som en förlorad stad.

- Niclas Röhr driver ett produktionsbolag och har i den rollen utfört ett uppdrag åt en kund, som i detta fallet är en kommun. Niclas yrke har ingen som helst koppling till hans uppdrag för Moderaterna i Malmö, säger han.

Boplats Syd är en kommunal bostadsförmedling som ägs av Malmö Stad men enligt M i Malmö är det alltså helt okej att er representant där samtidigt gör reklam där Malmö beskrivs som en stad par bör flytta ifrån?

- Niclas arbete som filmproducent saknar helt koppling till Niclas uppdrag som fritidspolitiker för Malmömoderaterna. Mot bakgrund av detta har Malmömoderaterna inget att kommentera, säger Håkan Fäldt.

Niclas Röhr vill inte heller ge en kommentar.

– Mitt företag har fullföljt uppdraget från uppdragsgivare, svarade Niclas Röhr på tisdagen och hänvisade till Staffanstorps kommun.

Så mycket fick Staffanstorp betala Malmöbolaget för reklamfilmen.

Kvällsposten har kontaktat flera personer som sitter i styrelsen för Boplats Syd, de hänvisar till ordförande Emilie Malm (S). Hon har sett filmen men vill inte kommentera en ledamot som representerar ett annat parti. 

- Han representerar Moderaterna i Malmö och frågan om hans omdöme och lämplighet ligger ytterst hos Moderaterna i Malmö, säger Emilie Malm.

Men i Staffanstorp har bland andra S-kommunalrådet Pierre Sjöström kritiserat filmen.

– I en kommun som växer så att vi knappt hinner bygga tillräckligt med skolor, behöver man inte lägga pengar på att attrahera fler invånare. Och framför allt inte på det här sättet där man exploaterar och förstärker främlingsfientliga stämningar, sa Sjöström  på tisdagen och gissade då att reklamen kostat 90 000 kronor.

Fakturor avslöjar filmens kostnad

Men filmen var dyrare än så.

Det kan Kvällsposten avslöja efter att ha begärt ut fakturorna för filmens kostnader från Staffanstorps kommun.

Enligt fakturorna har Staffanstorps invånare fått betala 123 291,25 kronor för reklamen.

Bara rekvisitan, alltså flyttkartonger och picknick-korgen, kostade 700 kronor.

Pengarna har i slutändan hamnat i Malmö, då produktionsbolaget som gjort filmen är baserat där. 

Ladda ner Kvällspostens app

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!