Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SSU lockar medlemmar – med pengar och varor

SSU lockar medlemmar med prispengar
SSU Hallands ordförande Anton Karlsson.
Foto: Facebook
Ur inbjudan.

SSU, Sveriges rikaste politiska ungdomsförbund, köper medlemmar med pengar och presentkort.

Flera distrikt har arrangerat evenemang där unga kan vinna tusentals kronor - om de blir medlemmar.

– Vi vill nå unga som inte vanligtvis engagerar sig politiskt, säger SSU Hallands ordförande Anton Karlsson.

– Att man måste vara medlem för att vinna priser är jag tveksam till, säger statsvetaren Malena Rosén Sundström.

Presentkort till klädbutiker och elektronikaffärer, biocheckar och flera tusen kronor i prispengar.

Det är vad Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund (SSU) lovar unga som deltar i dess evenemang.

– Vi har inte gett pengar eller saker av större värde i direkt utbyte mot medlemskap, säger SSU Hallands ordförande Anton Karlsson.

Men i inbjudan till eventen heter det att deltagarna måste vara medlemmar i SSU för att få priser.

”Förnya ditt medlemskap - få en goodiebag”

Så ser det ut bland annat när SSU Falkenberg arrangerar turneringar i fotboll och Fifa 19.

”Blir du medlem eller förnyar ditt medlemskap i samband med turneringen så får du också en goodiebag som kommer hjälpa dig under kvällen”, heter det på evenemangets Facebook-inbjudan.

51,5 miljoner kronor mer än näst rikaste förbundet

SSU är det i särklass rikaste politiska ungdomsförbundet i Sverige.

I början av augusti visade Sveriges Radio Ekot att S plantskola hade intäkter på 60 miljoner kronor förra året. På andra plats kommer Centerns ungdomsförbund som bara har intäkter på 8,5 miljoner.

Ur inbjudan.

Vill locka ”nyanlända och invandrare”

Kvällsposten kan nu avslöja hur SSU, med hjälp av pengar och varor, lockar unga att bli medlemmar.

Inför ett event heter det att alla måste få möjligheten att delta och påverka i samhället, ”även nyanlända och invandrare”.

I samma inbjudan står det:

Obs! För att få priser ska laget ha medlemmar i SSU.

Priset blir större desto fler medlemmar laget har” heter det i inbjudan till en fotbollsturnering som SSU Falkenberg arrangerat.

Tidigare år har vi varit ca 200 deltagare och vi hoppas självfallet på inget mindre i år!

Delta gratis - men bara medlemmar i SSU kan vinna priser

Det är helt gratis att delta, men för de som är medlemmar i SSU finns det också möjligheter att vinna grymma priser”.

När SSU Ale bjuder in till turnering lovas förstapris på 1500 kronor och 1000 till de som slutar tvåa.

När SSU Falkenberg bjuder in till Fifa 19-turnering i mars 2019 utlovas trådlösa hörlurar, presentkort och biobiljetter.

Dyk upp på plats så hjälper vi dig bli medlem”, skriver distriktet.

Även andra SSU-distrikt har arrangerat turneringar där ungdomar utlovas pengar.

Foto: Facebook

Anton Karlsson tycker att det låter långsökt att SSU skulle försöka köpa medlemmar.

Angående den goodiebag som personer som förnyar sitt medlemskap utlovats menar han att det handlat om ”någon chokladbit, SSU-pin och saft kanske”.

- Dessutom kan den som blir medlem i SSU avsluta sitt medlemskap när som helst.

Statsvetare: Oförenligt med SSU:s ideologi

Malena Rosén Sundström, universitetslektor vid Statsvetenskapliga institutionen på Lunds universitet, är tveksam till SSU:s grepp.

Att man måste vara medlem för att vinna priser är jag mer tveksam till

– När jag var ung ordnade Muf häftiga fester och man var tvungen att bli medlem för att komma in. Fotbollsturnering är väl ett jättebra sätt att uppmärksamma partier men att man måste vara medlem för att vinna priser är jag mer tveksam till, säger hon.

– MUCF:s (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) bidrag baseras bland annat på antalet medlemmar. Det kan vara ett motiv att få upp siffrorna över antalet medlemmar.

Malena Rosén Sundström, statsvetare.
Foto: OKÄND

Malena Rosén Sundström menar att SSU:s grepp för tankarna till stora företags sätt att sälja abonnemang eller hur nyöppnade butiker agerar.

Att vädja till materiella incitament för att locka nya medlemmar...

- Att vädja till materiella incitament för att locka nya medlemmar... Om man tänker hur SSU ställer sig ideologiskt är det oförenligt att anamma den här typen av tänkande för att locka medlemmar, säger hon.