Ölsorten med Karlskrona HK:s klubbmärke på hade sålts sedan sommaren 2015. Bryggeriet bakom ölen är en av klubbens stora sponsorer och skänkte för varje såld öl två kronor till föreningen.
Men produkten plockades bort eftersom Systembolagets grupp för märkningskontroll ansåg att kopplingen mellan idrott och alkohol bröt mot Konsumentverkets regler. Företaget valde då att lämna in en överklagan.
Överklagan avslås
Nu har alkoholsortimentsnämndens beslut kommit - och det blev avslag.
– Det är trist att vi inte hade rätt så klart. Men det går inte att överklaga nämndens beslut och vi kommer självklart att följa det. Vi har tagit fram en ny etikett till flaskan, utan hockeyloggan. Den har vi sedan några veckor tillbaka börjat distribuera, säger Dan-Magnus Svensson.
Alkoholsortimentsnämnden motiverar beslutet på följande vis:
"Enligt punkt 2.7 i Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter (KOVFS 2015:1) bör marknadsföringen inte, genom sin utformning eller det sammanhang där den förekommer, förknippas med situationer då det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, t.ex. vid trafik, sport, våld, vapen, droger, graviditet, skola eller arbete."
"Otydliga regler"
Dan-Magnus Svensson på Brygghus 19 tycker fortsatt att reglerna är otydliga.
Vad drar du för slutsats av beslutet?
– Vi tycker fortfarande att det är en felaktig tolkning, men nu har vi drivit frågan till högsta instans. Vi tycker att det kan få vara en logga på etiketten och anledningen till det är att reglerna är otydliga. Det står ju ordet "bör" på många ställen i konsumentverkets regler. Menar man att något är förbjudet så skriver man det.
Vad blir det för konsekvenser för ert företag?
– Vi har ju bytt etikett och får kassera de vi hade tryckt upp, vilket var några tusen etiketter. Men de får väl hamna på någon form av utställning här på bryggeriet.