Bilden är tagen vid ett annat tillfälle och har inget med händelsen att göra. Foto: Tomas Leprince
Bilden är tagen vid ett annat tillfälle och har inget med händelsen att göra. Foto: Tomas Leprince

Stökigt när Halmia tog emot Landskrona Bois

Publicerad

Polis fick ingripa när Landskrona Bois gästade Halmia på lördagen.

Supportrar stormade planen och det utbröt även bråk strax innan paus. Nu kommer flera polisanmälningar att upprättas.

– Vi ska ha en intern diskussion om det som hände. Uppträdandet är inte okej, säger Patrik Johansson, Landskrona Bois klubb- och sportchef, till SVT.

Landskrona Bois besegrade Halmia med 2-0 på bortaplan - efter en match som kantades av stök och supporterbråk.

Det började när en grupp Landskrona Bois-supportar intog delar av huvudläktaren.

– Vi hade inte fått besked att det arrangerats en bussresa förrän vi kom fram. Vi kunde därmed inte meddela Halmia detta i tid och det fanns inget lämpligt ställe att ha fansen på. Matchen försenades när fansen flyttade sig längs läktaren och det fanns inga ordningsvakter. Hade vi fått informationen tidigare så hade det varit lättare att hantera situationen, säger Patrik Johansson, Landskrona Bois klubb- och sportchef, till SVT.

"Blev ett bråk"

Efter en tid kunde matchen blåsas i gång men fick avbrytas efter att planen stormades samtidigt som supportarna tände bengaliska eldar.

– Det blev ett bråk mellan några personer strax innan paus där våra supportrar dansade, något som inte uppskattades av Halmia-fansen. Polisen ingrep och de skildes åt, förklarar Johansson.

I andra halvlek blev omkring tjugo supportrar avvisade från platsen av polis. Nu kommer flertalet polisanmälningar att upprättas, bland annat för misshandel.

Johansson menar att de är mycket besvikna över vad som hänt.

– Vi ska ha en intern diskussion om det som hände. Uppträdandet är inte okej. Nu får vi gå igenom händelseförloppet och hur våra förberedelser ska vara i kommande match, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag