Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Okände svensken som jobbar med stjärnorna

Henrik Ringnér arbetar med McLaren F1, som kör i sina ikoniska oranga formelbilar.
Foto: OCTANE /ACTIONPLUS /PIC-AGENCY / IMAGO/ACTION PLUS IMAGO SPORTFOTODIENST
Henrik Ringnér (mitten) tillsammans med de båda McLaren-förarna Lando Norris (vänster) och Carlos Sainz (höger).

Från Bjärred till London, vidare till motorsportens allra främsta högborg: Formel 1.

Utan någon som helst motorbakgrund har Henrik Ringnér tagit plats bredvid formelbilar i miljonklassen, strålkastarljus från hela världen och fullsatta läktare.

– Detta är definitivt ett drömjobb, säger han.

Att det skulle bli ett jobb inom Formel 1 var aldrig en självklarhet.

Henrik Ringnér hade egentligen inget större intresse för motorsport - men så upptäckte han att McLarens Formel 1-team sökte en ny medieproducent.

Ett jobb som lät för bra för att inte söka. 

– På den tiden gick jag fortfarande på en filmskola i London, berättar Henrik.

– Jag utvecklades inte i den snabba takt jag visste att jag kunde, så jag började söka mig bortom skolan till videoprojekt och frilansjobb. När jag insåg att mitt arbete var efterfrågat tog jag risken att lämna skolan och söka ett heltidsjobb.

I samband med Brasiliens Grand Prix slutade Carlos Sainz trea – varpå Henrik Ringnér och resten av teamet fick vara med och fira på podiet.
Foto: Henrik Ringnér

Kunde inte gå på intervjun 

Henrik Ringnér blev inbjuden till en arbetsintervju ute vid McLarens minst sagt pampiga högkvarter i Surrey, några kilometer utanför London.

Ett högkvarter som innanför sin enorma glasfasad bland annat stoltserar med en rad VM-vinnande formelbilar, och ett utvecklingscenter i den absoluta världsklassen.

Ett problem bara – Henrik Ringnér kunde inte ta sig till högkvarteret på utsatt datum. 

– Jag frågade om jag kunde planera om arbetsintervjun eftersom jag inte var i London just då, säger han.

– Först trodde jag att det var kört och att jag inte hade en chans att få jobbet längre.

Men Henrik hade fel och efter två intensiva intervjuer med McLaren lyckades han landa jobbet som Creative Producer Video.

Henrik Ringnér (mitten) ihop med de båda McLaren förarna Lando Norris (vänster) och Carlos Sainz (höger).
Foto: McLaren F1
Henrik Ringnér arbetar sedan 2018 för McLaren.
Foto: Steven Tee / Motorsport Images

Arbetet har Henrik numera haft sedan 2018 och det gör honom till en av få svenskar som arbetar inom den gigantiska Formel 1-cirkusen. Själva arbetsuppgifterna varierar, men går dels ut på att övervaka McLarens videostrategi och producera det digitala videoinnehåll som publiceras på den brittiska jättens sociala mediekanaler.

– Mitt jobb handlar också om att försöka få förarna att känna sig avslappnade och bekväma runt mig. De ska inte behöva ha någon fasad, säger Henrik Ringnér. 

– Det krävs faktiskt jobb inifrån för att kunna mjuka upp förarna. Det är inte bara deras ansvar, min relation till dem är avgörande för att fånga de bästa stunderna. Men det är den generella stämningen i teamet som påverkar mest.

Resor över hela jorden

Det är inte tal om någon klassisk arbetsdag när man verkar inom motorsportens främsta miljonserie. Oavsett om man kör själva bilen - eller sköter sociala medier.

Visserligen finns det dagar då det väntar kontorsarbete för Henrik Ringnér och hans kolleger, men under en tävlingssäsong står resor över hela jorden på schemat.

Från den tyska småstaden Hockenheim till Baku, Mexico City, Melbourne och Singapore. 

– Att åka på race är bara en av många delar av jobbet, säger Henrik Ringnér.

– Men det häftigaste är att man får resa med teamet och med förarna och få uppleva så många delar av världen.

Under den gångna F1-säsongen satt Carlos Sainz och Lando Norris bakom ratten och försökte styra den klassiska orangea McLaren-bilen mot nya framgångar.

Säsongen som sådan blev ett steg framför för teamet, som till vardags främst konkurrerar om att vara ”bäst i mittfältet.”

Med andra ord.

McLaren räknar inte med att man kan köra röken av Mercedes, Ferrari eller Red Bull. Det är snarare amerikanska Haas och den franska jätten Renault som är de stora rivalerna.

Och där var McLaren bäst under fjolåret.

– Den tävling som sticker ut allra mest från min tid med McLaren är Brasilien förra året, berättar Henrik.

Efter en säsong utan någon pallplats kom Carlos Sainz till sist trea – och ordnade en plats på podiet.

– Det var en riktigt häftig upplevelse som jag kommer minnas för livet. Hela teamet fick vara med uppe på podiet och fira tillsammans, säger Henrik Ringnér.

Carlos Sainz slutade på en tredjeplats i Brasilien. Efter säsongen 2020 byter han McLaren mot den italienska jätten Ferrari.
Foto: Henrik Ringnér

Visste inte vem Fernando Alonso var

Sist en McLaren förare vann VM var 2008, när Lewis Hamilton säkrade titeln efter en rafflande säsongsavslutning. Tio år tidigare vann den brittiska motorjätten sitt senaste konstruktörsmästerskap.

En rad stora och ikoniska förare har någon gång representerat McLaren: Niki Lauda, Alain Prost och Ayrton Senna, för att nämna några.

– Huvudkontoret känns som ett rymdskepp, berättar Henrik Ringnér. När man kommer in står det flera av de tidigare bilarna vid entrén. Det är verkligen ett team som vunnit mycket.

Dessutom tillhörde den tvåfaldiga världsmästaren Fernando Alonso just McLaren fram till säsongsavslutningen 2018, när han valde att kasta upp tävlingshjälmen på hyllan och avsluta sin framgångsrika karriär. 

Vem fick då göra Alonsos avskedsvideo? 

Henrik Ringnér, så klart.

– Men jag hade ingen aning om vem han var första gången jag träffade honom, säger Henrik, och berättar: 

– Jag minns att när jag hade gjort hans avskedsvideo så skulle jag visa den för honom. Han tittade igenom, sedan tittade han på mig, log och så sa han ”well done”.

https://www.youtube.com/watch?v=ZrN6AfKzNjU

Medverkar i dokumentärserie

Två Formel 1-säsonger har det än så länge blivit för Henrik Ringnér.

Hur det blir med årets motorspektakel får framtiden utvisa. Coronakrisen har än så länge skjutit upp starten flera gånger om – men numera är tanken att säsongen ska börja i juli med dubbla tävlingar(!) på Red Bull Ring i Österrike.

Därefter väntar ytterligare en dubbeltävling på berömda Silverstone i Storbritannien.

– Detta är definitivt ett drömjobb och jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle få jobba i ett sånt här team och ha en sån här livsstil där jag reser mycket, säger Henrik Ringnér.

Har du sett Netflix dokumentärserie Drive to survive?

– Jodå, det har jag. Men jag har inte sett alla avsnitt i säsong två ännu. Jag fick faktiskt hänga med på premiären av Drive to survive säsong två och tjuvtitta på avsnitt 1 och 2, vilket var häftigt.

Du syns i bild några gånger - vad tycker du om det? 

– Själv är jag endast med i bakgrunden under ett fåtal sekunder och det är faktiskt lite roligt. Men det är också kul att se många andra från McLaren som jag jobbar med dagligen. 

Ur arkivet: Marcus Ericsson om tiden i Formel 1