Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lurades på drömbiljetterna – vill varna andra för bluffen

Pappa Peter Bergqvist och 11-årige Melvin betalade för biljetter – som de aldrig fick. Foto: Privat
Melvin hade hoppats få se Messi och de andra idolerna i Barcelona. Foto: REX/SHUTTERSTOCK / REX/SHUTTERSTOCK/IBL REX FEATURES

11-årige Melvin hade sett fram emot sitt livs resa – att få se FC Barcelona spela på Camp Nou.

Men trots att familjen betalade 6500 kronor för biljetter, blir det ingen match. Men pengarna har dragits från kontot ändå.

– Jag vill varna andra, det här är rent bedrägeri, säger Peter Bergqvist, Melvins pappa.

Företaget Viagogo beskriver sig själva som "världens största marknadsplats för biljetter, med webbplatser i nästan 60 länder". Företagets affärsidé är att erbjuda en plattform där privatpersoner kan köpa och sälja biljetter till olika underhållningsevenemang, även om de är slutsålda hos biljettombud.

Men bolaget har varit i blåsväder många gånger. I samband med fotbolls-EM 2016, i Frankrike, gick Svenska fotbollförbundet ut och varnade för sajten.

– De är bara ute efter att lura folk på pengar. De struntar väl i det. Men det är bara att läsa Uefas regler,  sa biljettansvariga Lena Danielsen då.

Så sent som i september i år gick också Djurgårdens IF ut och varnade för samma sajt, inför derbyt mot Hammarby.

– I princip alla storlag i allsvenskan har blivit drabbade av den här aktören som lurar fotbollsbesökare som vill köpa biljetter, sa Johan Andersson på Djurgården Fotboll i ett uttalande då.

Viagogo skriver på sin sajt att de är världens största biljettförsäljare. Foto: Skärmavbild

Betalade – men fick inga biljetter

Familjen Bergqvist kom i kontakt med sajten när de skulle boka biljetter till en match med fotbollslaget FC Barcelona.

Idén kom från en släkting till familjen som ville ge resan till fotbollstokige Melvin, 11 år, i present. Släktingen, som bor i Skåne, sökte runt på olika biljettsajter och hittade där Viagogo.

– Vi fick ett väldigt trovärdigt intryck av deras hemsida och valde att köpa biljetterna där. Det stod att de var en global aktör och allt såg väldigt äkta ut. Så vi köpte väldigt bra biljetter, nära planen och jag fick en bekräftelse och bokningsnummer på mejl.

Biljetterna skulle enligt Viagogo komma senare. Familjen bokade flygresan och hotell – men när de skulle kolla upp att biljetterna verkligen fanns, gick inget att hitta.

De hörde av sig till Viagogo. Och det var då problemen började.

– Det fanns inga biljetter, och oavsett hur man försökte gick det inte att få kontakt med någon på företaget. Till slut hittade jag någon slags chattfunktion där man kunde skriva med en support. Men då fick vi beskedet att det hade blivit något fel och att inga pengar hade dragits från kontot.

FC Barcelonas hemmaarena, Nou Camp. Foto: MANU FERNANDEZ / AP TT NYHETSBYRÅN

Ingen att kontakta

Både Peter och släktingen trodde att det kanske hade skett ett misstag och började undersöka saken. Men banken hade en bekräftelse på att pengar hade dragits – nästan 6500 kronor – och satts in på Viagogos konto i Schweiz.

Men trots bekräftelse från banken fick familjen samma svar från kundtjänsten.

– Jag misstänkte att det inte var någon människa som skrev utan att svaren var automatiserade. Så jag provade att skriva rent trams för att se vad jag skulle få för svar. Jag skrev, på svenska, att "jag vill köpa dina hängslebyxor" och fick samma engelska standardsvar som tidigare. En riktig människa hade förmodligen reagerat, berättar släktingen.

Och trots idoga försök att få tag på någon som kan hjälpa dem har de inte lyckats.

– Jag försökte till och med söka jobb på företaget för att på så vis kanske kunna prata med någon. Men även då skulle kontakten ske via mejl, berättar släktingen som hanterade bokningen.

Vill varna andra

Nu vill familjen varna för biljettköp med Viagogo – och för Melvin är besvikelsen förstås stor.

– Mycket cirkulerar kring fotboll just nu, och det är klart att det var en stor besvikelse för honom. Inte så mycket för själva pengarna, men för att den här upplevelsen inte blir av nu efter månader av förväntan, säger Peter Bergqvist.

Kvällsposten har gjort flera försök att nå Viagogo, men på hemsidan finns ingen kontakt att söka. Först när man registrerar ett konto på sidan kan man chatta med en kundsupport som dock inte kan hänvisa någonvart.

– Mitt tips är att göra ordentlig research innan man ska köpa biljetter. Som konsument går köpen ofta snabbt och man hinner inte det, men den här typen av bedrägerier utvecklas hela tiden. Man måste vara på sin vakt och hoppas att myndigheter och polis hänger med i utvecklingen.