Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Johan Svensson: Jag tvivlar på själva idén

Ödsliga läktare under Oddset Hockey Games i februari.Foto: Ronny Johannesson

En gång i tiden gjorde Percy Nilsson intressanta satsningar. På 80-talet gick det att köpa ihop ett gäng som kunde vinna SM-guld.

Då var han en vinnare som visste vad han behövde göra för att bli framgångsrik.

Nu tror han att framgångsreceptet kan vara att få lag från Zagreb, Omsk och Vladivostok till Malmö Arena.

Tillåt mig tvivla!

Det räcker att man tittar mindre än ett år tillbaka i tiden.

Februari 2013 kom Europas bästa landslag till Malmö arena för att göra upp i Oddset Hockey Games.

Ryssland, Tjeckien, Finland och Sverige skulle göra upp och då talar vi ett ryskt och tjeckiskt lag som består av flera spelare från just KHL.

Hur det blev? Fiasko.

 

Arenan var inte ens halvfylld när Sverige spelade sina matcher och när lagen som var sprängfyllda av stjärnor från KHL spelade på bästa tid en lördag eftermiddag i Malmö arena så gapade läktarna tomma.

Malmöpubliken visade med all önskvärd tydlighet att det inte var det här man var intresserad av att lägga sin tid på.

Inte ens när Hugo Stenbeck satsade mångmiljonbelopp i Malmö Redhawks, och man gick fram som ett segertåg i början av serien, så kunde publiken ta sig till arenan.

Robin Alvarez, Malmökille sedan födseln, och den som spelat längst i laget just nu har givetvis helt rätt.

Publiken vill se ett Malmölag som gör upp med de bästa svenska lagen.

Inte de bästa ryska, kroatiska eller tjeckiska lagen.

 

Jag har all respekt för att det finns internationella företag som kan tänka sig att synas och exponera sitt namn i Sverige, genom att det är matcher mellan två lag från olika länder, men det är inte vad publiken vill ha.

Det kan jag ta gift på.

Så pass mycket har jag ändå lärt mig om den kräsna Malmöpubliken.

Att Patrik Sylvegård talar om det på ett relativt positivt sätt förvånar mig oerhört. Det var inte alltför länge sedan han stod och propagerade för att ett lag med lokal känsla, som han själv byggt upp och som just nu ligger på den bästa placeringen i hockeyallsvenskan som laget haft sedan våren 2008.

Faktum är att Malmö arena aldrig någonsin haft ett så bra hockeylag som man har nu, byggt med en stor grund av Malmökillar.

 

Våren 2009 drabbades Malmö Redhawks av djup ekonomisk kris och i stället fick ett gäng egna killar rädda kvar säsongen.

Resultatet? Fullt hus i arenan och fullständig kärlek från publiken.

Det är senaste gången det varit en riktig hype kring ishockeyn i Malmö.

Titta bara på en populär sport som fotboll. Malmö är något av Sveriges fotbollshuvudstad och har ett lag som vunnit ligan 20 gånger.

När det kommer internationellt motstånd till Malmö Stadion så är det inte i närheten av att bli utsålt.

Trots att det handlar om få matcher.

Inte ens när MFF kvalade in till Europa League ställde publiken upp.

Malmöpubliken vill se lag man känner igen. Lag från Sverige.

Tror man att publiken i Malmö skulle gå i gång på matcher mot Admiral Vladivostok, Avangard Omsk eller Lev Prag, då har man inte fattat någonting. Man har inte lärt sig någonting överhuvud-taget.

 

Det som kommer dra publik på lång sikt är ett lag som på sportslig grund går upp i högsta serien och som kämpar och sliter för klubb- märket, match ut och match in.

Man har försökt ta så många genvägar i Malmö genom åren, men ska vi vara helt ärliga så har ingen genväg funkat sedan 1988 då Percy Nilsson köpte ihop ett hockeylag.