Ilskan mot HIF – efter den nya kampanjen

Helsingborg försöker locka kvinnor till Olympia med en skönhetsdag.

Skönhetsrådgivning  och en föreläsning om personlig stil ingår i paketerbjudandet men  kampanjen "Ladies HIF" har mötts av stor kritik.

– Det här bidrar  till bilden av att tjejer inte kan vara genuint intresserade av fotboll  och det är tröttsamt, säger Elena Lövholm, fotbollsbloggare på SVT.

Publiksiffrorna har visat en nedåtgående trend den här säsongen och HIF har tappat gentemot budget.

Inför söndagens match mot Falkenberg har supporterklubben Kärnan kraftsamlat under parollen "Jag är HIF" och förhoppningen är att över 10 000 åskådare ska ta sig till Olympia på söndag.


Föreningen HIF försöker givetvis också dra mer publik. Som en del i det arbetet har man godkänt partneraktiviteten "Ladies HIF" som drivs av Väla Centrum.

För 300 kronor erbjuds kvinnor bland annat Skönhetsrådgivning, en föreläsning om personlig stil, goodiebags och en matchbiljett.

"Som tjej provoceras man"

På Twitter, Facebook och forum har kampanjen kritiserats. Elena Lövholm, fotbollsbloggare på SVT, skriver: "Och så var vi där IGEN. Tjejer bjuds in till matchuppladdning med "skönhetsrådgivning" & goodiebags. Dra. Åt. Helvete."

För Kvällsposten utvecklar hon sin kritik.

– Det här adderar till bilden av att tjejer är på ett sätt och killar på ett annat. Som fotbollsintresserad tjej provoceras man. Tjejer har fått lära sig att man inte ska ta plats inom fotbollen och att man inte ska vara intresserad. Genom att locka tjejer till arenorna med skönhetsvård slår man fast den åsikten, säger Lövholm.

Helsingborgs klubbdirektör Paul Myllenberg säger att han inte ser några tveksamheter med kampanjen.

– Vi har hela tiden olika aktiviteter som är externt drivna. Vi har massa samarbeten med pubar, bilfirmor och företag i byggbranschen, för att nämna några. Vi har aktiviteter som vänder sig till män, till kvinnor och till familjer, säger Myllenberg.

"Man står bakom det"

Förstår du kritiken?

– Det här är en aktivitet som sker på Väla. Vi säljer matchbiljetter och de sköter det övriga. Vi tvingar inte någon att köpa det här paketet, det är helt frivilligt.
Elena Lövholm tycker inte att det spelar någon roll att aktiviteten anordnas externt.

– Helsingborg har publicerat det här på sin hemsida och visar därmed att man står bakom det. I deras världsbild är det säkert så här man lockar tjejer till arenorna. Eller, de tror förmodligen åtminstone att det är så man gör. Jag tror att de är helt fel ute, säger Lövholm.