Foto: MAGNUS LEJHALL / BILDBYRÅNFoto: MAGNUS LEJHALL / BILDBYRÅN
 Foto: MAGNUS LEJHALL / BILDBYRÅN
Banderollen. Foto: Johan SvenssonBanderollen. Foto: Johan Svensson
Banderollen. Foto: Johan Svensson

Klubben förbjuder fansens banderoll

Publicerad

I matchen mot Karlskrona höll en supportergruppering till Malmö Redhawks upp en banderoll med ett olämpligt budskap.

Efter kritik från de egna fansen förbjuder nu Malmö Redhawks banderollen.

”Banderollen strider mot våra värdegrunder och det vi står för”, skriver klubben på sin hemsida.

Det var i lördagens SHL-match mellan Karlskrona HK och Malmö Redhawks som en supportergruppering till Malmö höll upp en banderoll med olämpligt budskap.

På banderollen, som syntes tydligt vid plexiglaset framför Malmöklacken stod: Fautores Malmö, Kors & tvärs, Kn*llar brudar, Dricker bärs.

Banderollen och dess budskap möttes av hård kritik från många supportrar på läktaren som inte ville förknippas med budskapet och nu meddelar Malmö Redhawks att man förbjuder banderollen som inte var godkänd av klubben.

”Banderollen strider mot våra värdegrunder och det vi står för. Det blev också mycket upprört bland våra övriga supportrar på läktaren, när en grupp valde att hålla upp en banderoll med ett budskap som majoritet ej vill förknippas med. Banderollen var inte godkänd av Malmö Redhawks, vilket alla budskapsbanderoller skall vara”, skriver Malmö Redhawks i ett ställningstagande på sin hemsida.

https://twitter.com/MrMadhawk/status/949686643283447810

Beslutet gäller säsongen ut

Malmö Redhawks poängterar att grupperingen som låg bakom banderollen betyder mycket för stämningen på läktaren. Man kommer också fortsättningsvis tillåta tröjor, viftflaggor och tvåpinnsflaggor med gruppens symbol eftersom det är upp till varje individ som bär dem att göra valet att stå för gruppen.

Men supportergrupperingens gruppbanderoll förbjuds från att synas framför Malmöklacken.

”Som en åtgärd av detta kommer Malmö Redhawks att förbjuda Fautores att synas med sin gruppbanderoll framför Malmö Redhawks klack. Om den står som en symbol framför vår klack, så finns det människor som inte vill stå bakom vad den gruppen står för och hur de uttrycker sig verbalt och på banderoller.”

Enligt Malmö Redhawks gäller beslutet till att börja med säsongen ut.

”Beslutet gäller resten av denna säsongen och nya samtal kommer att tas med vår officiella supporterförening Redhawks Support, som också står bakom detta beslut fullt ut, och inte vill bli förknippade med den typen av banderoller.

https://twitter.com/RedhawksSupport/status/950664376008265730
Relaterade ämnen
Fredrik Jonsson
Fredrik Jonsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag