Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det blir en parodi – SHL måste hitta en lösning

Leksand vann i SHL-återkomsten inför storpublik.
Foto: ULF PALM/TT / TT NYHETSBYRÅN

LEKSAND. Nykomlingen Leksand segrade, och gjorde det rättvist i sin återkomst av SHL

Trots det så är den stora snackisen att premiärfesten blev nästan fyra timmar försenad, efter att Malmö Redhawks flygplan blev försenat.

Klockan 10.20 skulle de lyfta från Sturups flygplats, men kom inte i väg förrän 15.35 på eftermiddagen.

För mig blir det en parodi i en liga som omsätter miljoner, och det måste man hitta en lösning på.

Chartrat flygplan har SHL-lagen gjort i många år.

Det är nästan ett krav när spelschemat ser ut som det gör. Spelarna och ledarna kan vakna i sina egna sängar, och somna i sina egna sängar.

Det är knappast Malmö Redhawks fel att man blev försenade. Givetvis handlar detta om att flygbolaget man anlitat inte kunnat plocka fram ett dugligt flygplan.

Samtidigt är det också följden av att det kostar oerhörda pengar att chartra egna flygplan. Man väljer det billigaste alternativet och förväntar sig att man ska få det man betalar för.

Det fick inte Redhawks

Planet man hade chartrat kostade 170 000 kronor att beställa. Planet man fick, som senare tog upp laget smärtfritt till Borlänge, hade kostat 300 000 kronor.

Jag har full förståelse för att man tar det billigaste alternativet man kan hitta, för det är inga små pengar det handlar om.

Oftast går det bra.

Men ibland går det åt skogen.

För Linköping för två säsonger sedan.

För Färjestad förra säsongen.

Nu var det Malmös tur.

 

Lagen brukar behöva chartra flygplan vid ett antal längre resor, och oftast går det alldeles utmärkt. Men att det nu hänt vid tre tillfällen på relativt kort tid gör att jag tycker det är läge att se över regelverket för när ett lag ska infinna sig på en arena.

Spelschemat är alldeles för tajt för att tillåta lagen att vara på plats dagen innan match. Men ett sätt att förhindra att det händer i framtiden kan vara att lagen får öronmärkta pengar för att kunna beställa ett flygalternativ lite högre upp på hyllan, eller kanske ska man tvingas till att resa upp med en större marginal när man måste åka flygplan.

Vid 15.15-matcher borde det vara att vara på plats dagen innan. Vid senare matcher kanske man skulle kostat på sig att åka en timme tidigare.

Ligan omsätter trots allt stora pengar, och då borde man också kunna öka klassen på resorna för lagen. 

 

Den här lördagen blev Malmö Redhawks utpekade som det svarta fåret. Så är det inte. Alla lag i SHL reser med små marginaler när de har charterflyg. Därför blir det också så påtagligt när något strular.

Matchen vi sedan fick se borde avhandlats betydligt större. Men jag nöjer mig med att konstatera att Leksands sista del av matchen var riktigt bra.

Man var betydligt mer hungriga än Malmö, och vann rättvist. Detta trots att Johan Fransson klev av. Istället fick vi se spelare som Marek Hrivik, Oskar Lang och Daniel Olsson Trkulja imponera.

Den vändningen och tredjeperioden förtjänade verkligen fansen som fått vänta hela dagen på match, och sedan bjöd på magisk stämning.

Jag lyfter på hatten.