Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Danska invasionen till EM i Sverige: ”Som bortaplan”

Danska supportrar i Malmö under VM 2011.Foto: ULF RYD
Kim Andersson. Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Jonas Larholm i duell med Danmarks Kasper Nielsen under VM 2011. Foto: NILS JAKOBSSON / © BILDBYRÅN

Handbolls-EM i Sverige blir som hemmaplan för Danmark.

Kvällsposten kan avslöja att 80 procent av biljetterna i Malmö är uppköpta av danskar.

– Det blir nästan som att spela på bortaplan, säger landslagsstjärnan Kim Andersson.

EM i handboll 10-26 januari har redan färgats rött och vitt – och den glödheta spelplatsen är Malmö arena.

Danskarna går in i gruppspelet några kilometer från brofästet och räknar kaxigt med att gå vidare till mellanrundan som också spelas i Malmö.

Om Sverige (som inleder i Göteborg) och Norge (som startar i Trondheim) också tar sig vidare blir det en nordisk jättefajt i Skåne.

– Det blir kanonmatcher varje dag. Och då är det redan klart att danskarna dominerar biljettköpen, säger Krister Bergström, vd i Handbolls-EM 2020.

Så räkna med en jätteinvasion från andra sidan Öresund och rödvit dynamit på läktarna.

Dansk invasion i Malmö under EM

Bergström redogör för läget: 

– Vi har ett samarbete med danska handbollsförbundet där vi marknadsför Malmö arena som ”Danmarks nya hjemmebane”.

– Det har slagit igenom bra. Danska handbollsförbundet är väldigt på och marknadsför i sina digitala kanaler. Det har bidragit till en fantastisk försäljning på Själland i och med att det är enkelt att komma över bron.

– Av det vi har budgeterat i Malmö har vi sålt 90 procent av biljetterna – 80 procent är till danskar.

EM i handboll är ett samarrangemang mellan Sverige, Norge och Österrike. Genomslaget är totalt i Malmö.

– Naturligtvis finns det biljetter kvar att köpa för våra gula vänner. Nu hoppas vi att den lokala supportern vaknar upp, säger Krister Bergström.

– Om man vaknar upp för sent finns det risk att man inte får plats i arenan.

Det känns som att ni hjälper danskarna till en röd vägg mot Sverige?

– Nej, vi hjälper danskarna att stötta sitt danska landslag, säger Bergström – och fortsätter:

– Det är fantastiska siffror vi kan redovisa. Normalt sett sker 80 procent av all biljettförsäljning några veckor före och i samband med mästerskapet. Nu har vi vänt på köpprocessen. När EM börjar finns enbart enstaka biljetter kvar.

Kim Andersson: ”Nästan som bortaplan”

Frank Ström, senior advisor i Svenska handbollslandslaget, förklarar närmare:

– Under de sju speldagarna i Malmö (tre i gruppspelet och fyra i mellanrundan) har vi budgeterat att sälja 47 000 biljetter. Nu har vi sålt 42 000, de flesta till danskar. 

– Det är svårt att säga nej när suget är stort. Prognosen pekar mot att vi säljer 55 000-60 000 biljetter enbart i Malmö.

Superskytten Kim Andersson minns hur det såg ut i mästerskapet 2011.

– Det var häftigt, på sitt sätt. Danskarna hade redan bott in sig när vi kom till mellanrundan i Malmö. För oss var det nästan som att spela på bortaplan, säger Ystadsstjärnan.