Patrick Winqvist. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL/MEDIABILD
Patrick Winqvist. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL/MEDIABILD

TFF:s domarkritik: ”Behandlas olika”

Publicerad

Efter andra raka förlusten på Vångavallen är TFF:s tränare Patrick Winqvist besviken.

Nu riktar han kritik – mot domarkåren.

– Det är uppenbart att vi behandlas olika, säger Winqvist.

Trelleborgs FF hade 1-0 när domaren blåst straff till Örebro i sista spelminuten i första halvlek.

En kvart in i andra halvlek klippte ÖSK in segermålet på en frispark.

Två domslut, två fasta situationer och två mål som svängde matchen på Vångavallen.

– De faller inte enkelt. De är smarta, säger Patrick Winqvist på presskonferensen.

Din kommentar till straffen?

– Den uppstår för att vi inte tittar på klockan. När vi kommit så nära paus hade jag valt att man tog första bästa boll och sparkade den till Östervångsparken. Då hade Örebro fått starta med en inspark.

Tycker du att det är straff?

– Det är ointressant vad jag tycker om situationerna.

Men vi sitter här för att höra vad du tycker, eller hur?

– Det är lika ointressant som att det blir straff mellan Real Madrid och Juventus. Det är ett beslut som domaren tar och det måste vi förhålla oss till. 

Diskussion med domarna

Winqvist utvecklar resonemanget:

– Jag hade en allmän diskussion med domarna. Men varenda gång man tar upp en diskussion, och belyser det man kan förbättra inom fotbollen, får man ett förvånat ansikte tillbaka – "vad pratar du om, vi har stenkoll på allt".

– Jag försöker bara få gehör. För att vi sysslar med samma saker, fast de dömer och vi försöker spela.

Tycker du att ni blir annorlunda behandlade för att ni är nykomlingar?

– Jag tycker inte, utan det är så. Det är uppenbart att vi behandlas olika.

– Jag har varit i Brommapojkarna under ett år, så jag kan mycket väl förklara hur det ligger till. Det är en skillnad. Jag är inte dugg förvånad att vi har tre gula och Örebro har färre gula. Det var samma sak mot Göteborg, suckar Winqvist och skickar en passning till sina spelare:

– Vi måste lära oss att inte vara så tydliga med vissa saker. Det blir uppenbart att straffa oss.

Winqvist besviken

TFF-tränaren är rejält besviken över inledningen i allsvenskan. En poäng efter tre matcher är ett underbetyg.

– Nu har vi missat två chanser mot två lag som kan tillhöra max mitten av serien. Att inte vinna, eller ta poäng i båda, är bittert.

– Ett poäng på tre matcher är för lite betalt i förhållande till prestationerna. Men man får inte poäng för prestationer, du får poäng för det du gör, konstaterar Patrick Winqvist.

Relaterade ämnen
Jan Peter Andersson
Jan Peter Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag