Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Publikdraget i coronakrisen – släpper in ”virtuell” publik

På Ceres Park i Danmark kommer virtuell publik få en chans att följa derbyt mellan Århus och Randers.Foto: Bildbyrån

Några klipper ut pappbilder på supportrar och sätter upp på läktarna.

Andra nöjer sig med att spela inför folktomma arenor.

I Århus tänker man annorlunda – och kommer spela inför virtuella supportrar den 28 maj, när den danska ligan startar upp.

– Eftersom det ser ut som att vi måste vara utan publik under en tid kanske vi kan inspirera till liknande initiativ i andra klubbar, säger klubbens vd Jacob Nielsen.

Den något annorlunda fotbollsupplevelsen möjliggörs via videokonferenssystemet Zoom. 

Flera skärmar kommer placeras ut på Ceres Parks vitgråa läktare och när avsparken tar vid mellan rivalerna AGF Århus och Randers kommer de supportrar som löst en plåt att såväl synas som höras på skärmarna.

– Det blir första tävlingsmatchen på länge. Vi firar det med ett historiskt digitalt initiativ och är stolta att bli den första klubben i världen att använda det, säger AGF:s vd Jacob Nielsen, till klubbens hemsida.

”Ser fram emot att vara publik”

Biljetterna går att köpa online och är kostnadsfria.

Åskådarna har 22 olika läktarsektioner att välja mellan, precis lika många som vid en vanlig och coronafri match på Ceres Park. Det innebär att hemma- och bortasupportrar kan dela upp sig och slipper beblandas på en och samma skärm.

Än så länge har ”biljettförsäljningen” rullat på i ett stabilt tempo, med flera utsålda sektioner.

– Fler biljetter än normalt vid den här tidpunkten har gått åt. Det vittnar om att det inte bara är AGF-fans utan också Randers-fans och neutrala – både från Danmark och utomlands – som ser fram emot att få vara publik på fotbollsmatcher, säger Jesper Spangsbjerg, biljettansvarig, enligt TT. 

Digital publik i Århus – samtidigt är tyska Mönchengladbach något mer old school, och har placerat ut pappbilder på supportrar på sin arena.Foto: STELLA PICTURES/DDP IMAGES

Den danska ligafotbollen bröts redan i början på mars, efter 24 omgångar. 

I slutet på maj startar seriespelet upp igen, varpå ett intensivt spelschema väntar för många av de danska klubbarna. Inte minst för AGF Århus, som tillsammans med Ålborg, Sönderjyske och Hobro fortfarande är kvar i den danska cupen.

Erbjuder drive-in-fotboll

En annan dansk klubb som också tänkt till under coronakrisen är serieledande FC Midtjylland, som jagar sin tredje ligatitel.

Där kommer hemmasupportrarna bjudas på ”drive-in-fotboll” när AC Horsens kommer på besök den första juni. Hela matchen kommer sändas på en storbildsskärm som finns placerad strax utanför Midtjyllands hemmaarena.

Initiativet har fått positivt gehör – biljetterna sålde slut redan på en timme, meddelar den guldjagande klubben på sin hemsida

”Vi arbetar på att skapa ytterligare platser, så fler får möjlighet att komma till drive-in-fotboll,” skriver klubben.