Foto: A-Z UNDERWEARFoto: A-Z UNDERWEAR
 Foto: A-Z UNDERWEAR
Foto: JOACHIM WALLFoto: JOACHIM WALL
 Foto: JOACHIM WALL
Foto: SIMON BELLIS / IMAGO/SPORTIMAGE/IBL IMAGO SPORTFOTODIENST GMBHFoto: SIMON BELLIS / IMAGO/SPORTIMAGE/IBL IMAGO SPORTFOTODIENST GMBH
 Foto: SIMON BELLIS / IMAGO/SPORTIMAGE/IBL IMAGO SPORTFOTODIENST GMBH

Efter fiaskot – Zlatans kläder flyttar till Dressman

Publicerad

Zlatan Ibrahimovics klädmärke A-Z har haft det svårt att slå igenom.

Efter svag nätförsäljning och mångmiljonförluster står det klart att märket nu flyttar in på butikskedjan Dressman.

– Förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild, ekonomidirektör på Dressmann.

Zlatan Ibrahimovic har på saknats på fotbollsplan under hela sju månader på grund av sin knäskada. Nu går det åter uppåt och han har gjort comeback i Manchester United.

För hans klädmärke går det dock inte lika bra.

Försäljningen av A-Z-kläder har gått under förväntan och förlusterna är större än väntat. Märket är ett samarbete mellan Zlatan Ibrahimovic och norska Varnergruppen (Dressman, Carlings och Cubus) och då succén uteblivit hoppas man nu boosta intresset för märket.

Efter att först bara ha funnits på sin egen sajt har A-Z flyttat in på Stadium och nu står det klart att det även kommer att finnas till försäljning på Dressman. 

A-Z gör mångmiljonförlust

Tidningen Market skriver att nettoomsättningen var så lite som 18,5 miljoner kronor under företagets första år 2016, något som genererade ett rörelseresultat på -92,9 miljoner kronor.

– 2016 var bolagets första år och vi hade stora kostnader för marknadsföring och för att bygga upp organisationen, men självklart hade vi hoppats på en högre omsättning och ett bättre resultat. Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild.

A–Z släpper inga siffror för 2017.  Däremot berättar Toralf Riskild att försäljningen gått fortsatt trögt. Det ligger som grund till att man nu satsar på butiksförsäljning.

– Vi har insett att det inte räcker med näthandel och ställer därför om bolaget till att främst bli en grossistorganisation, säger Toralf Riskild till market.se.

Relaterade ämnen
Martin Hardenberger
Martin Hardenberger

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag