Supportrarnas fina gest: skänker intäkter till MFF

MFF–supportrarna har startat en kampanj för att stötta klubben ekonomiskt.
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL
På bara ett par dagar har över 1000 T-tröjor sålts.
Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

”Hela Malmös lag – hela Skånes lag”.

Med inspiration från två läktararrangemang har MFF–supportrarna startat en tröjförsäljningskampanj – där alla intäkter går till klubben.

– Det värmer extra i dessa tider när vi saknar dem på Stadion, säger MFF:s SLO Pierre Nordberg.

Sedan coronavirusets intåg och globala genomslag har inte bara internationella idrottsklubbar lidit ekonomisk skada – de allsvenska lagen har samtliga meddelat att de kommer redovisa kraftigt negativa siffror i kommande årsredovisningar. 

MFF har exempelvis tidigare genom ordförande Anders Pålsson meddelat att man redan i maj hade gått minus 20 miljoner kronor på grund av coronapandemin.

Av regeringens krispaket till idrotten fick Malmö FF cirka 10 miljoner kronor, men nu kommer ett gräsrotsinitiativ med syfte att hjälpa klubben ytterligare. 

”Hela Malmös lag - hela Skånes lag”

En samling supportrar har tillsammans startat kampanjen ”Hela Malmös lag – hela Skånes lag” där idén är att sälja t-shirts med tryck från stadsdelar i Malmö, grannkommuner och andra städer i Skåne för att på så sätt visa sin lagsympati oavsett kvarter eller bostadsort. 

Samtliga intäkter som initiativet frambringar kommer oavkortat att gå tillbaka till Malmö FF, något som klubbens SLO Pierre Nordberg berättar värmer oerhört.

https://youtu.be/OOElr9hrL_Y

– Malmö FF får och har fått oerhört många förfrågningar från medlemmar och supportrar om hur man kan stötta klubben i dessa tider. Att köpa en tröja är ett perfekt sådant tillfälle som ger MFF–aren möjlighet att visa upp att man är en del av Sveriges finaste gemenskap, MFF–familjen, säger Nordberg och fortsätter:

– Att initiativet kommer är så klart jätteroligt av flera anledningar. Dels stöttar man klubben ekonomiskt, dels blir det ett klockrent exempel på vilken gemenskap, kraft och engagemang som finns inom supporterkulturen. Det värmer oerhört i dessa tider när vi saknar dem på Stadion. 

”Viktigt att klubbens ekonomi bibehålls”

Kvällsposten har varit i kontakt med en av initiativtagarna bakom kampanjen helamalmoslag.se, som väljer att vara anonym. Hen berättar: 

– Vi är många aktiva supportrar som följer MFF land och rike runt och som de senaste månaderna har fått ställa om våra liv helt. När vi inte har matcher att skapa tifon eller att åka till så vill man stötta klubben på andra sätt när det går trögt ekonomiskt. I svåra tider ska supportrarna finnas där för att hjälpa till, säger hen och fortsätter: 

– Vi tycker att det är viktigt att klubbens ekonomiskt starka position bibehålls. Givetvis täcker det här initiativet inte hela inkomstbortfallet som coronaviruset förde med sig, men det gäller att börja någonstans. 

Idén härstammar från två tifon som MFF–supportrarna skapade säsongen 2015 i hemmamatcherna mot Djurgården  och Hammarby.

Under tisdagen hade över 1000 tröjor sålts, vilket innebär cirka 300 000 kronor i intäkter till Malmö FF.